menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oleander

Ga naar meest recente reactie

olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Wie kent er heel veel van oleanders of hebben oleanders geen geheimen meer? ik heb een vraagje
Wat is er aan de hand met de bladeren topjes worden bruin en darna worden ze helemaal bruin krullen ze op en vallen ze af. De plant loopt wel uit en er komen heel de tijd nieuwe blaadjes en die worden na verloop van tijd terug bruin. Staat ook niet te droog of te nat. Is dit een ziekte?

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 28 oktober 2012 - 16:11
clodanpi

Clodanpi

Hallo,
Ik vind het spijtig dat niemand kan antwoorden op uw vraag. Ik heb het zelfde probleem en heb er ook geen verklaring voor. Kan niemand ons helpen ?
maandag 31 december 2012 - 15:36
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hallo,
Blijkbaar kan niemand ons helpen. Ik heb hem volledig tot tegen de grond afgeknipt en nu zien als hij terug uitloopt. Ik heb hem met van alles en nog wat gesproeid maar niets holp.
maandag 31 december 2012 - 17:59
bakbeest

Bakbeest

Een oleander heeft vooral in de zomer erg veel water nodig.Ik geef de mijne 1x per dag dan een flinke plens,en zo om de week een plens met voeding.
Doen alle blaadjes dat of slecht af en toe wat?
Want dat is tamelijk normaal voor een plant.Zo'n blaadje heeft natuurlijk niet het eeuwige leven,en zolang hij nieuwe aanmaakt is er niets aan de hand.
Als hij helemaal bruin wordt,moet ie echt meer water,of je moet m even uit de volle zon halen.Het lijkt namelijk ook wel of de blaadjes zijn verbrand.
dinsdag 1 januari 2013 - 11:33
braze

Braze


Hoi allemaal .

niemand die ons helpen kan ?.

in de eerste plaats moeten weten waar deze plant zijn oorsprong heeft .

dat is in de wadi ,s (een soort uitterwaarde) van de ganges rivier in India

deze staan dan vol/leeg met water en dus moet je vaak een zorgen voor

veel vocht hoemeer hoeliever zou je bijna roepen maar dat klopt natuurlijk

ook maar ten delen want genoeg is genoeg .

dat wat je op de foto ziet is dus zoals eerder gezegd verbranden blaadje,s

en het verplaatsen is een idee maar het averecht uitpakken vanwegen

stress .

MvG


Braze .
dinsdag 1 januari 2013 - 20:33
Roeli

Roeli

Ook ik heb al een paar jaar het zelfde probleem.
De plant staat altijd onder de bomen, hij krijgt dus gefilterd licht.
En , met de afgelopen zomer nog in het geheugen , kan niemand mij wijsmaken dat het een gebrek aan water moet zijn.
Dood gaat hij er niet aan, maar de bloei blijft achter en het staat heel erg lelijk.
Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar ik weet het niet meer.
Dus, als er toch nog iemand is die dit herkent en een oplossing weet, vertel het s.v.p.
Mijn dank zal erg groot zijn.

gr. Roeli
dinsdag 1 januari 2013 - 22:48
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Verbrand is hij zeker niet want ik heb hem binnen gepakt toen het begon en water was ook geen probleem ik had namelijk een vochtigheidsmeter geplaatst. Hij vormde nieuwe bladeren en als ze ongeveer een 4tal cm waren werden de toppen bruin en werden ze helemaal bruin en verdroogden ze dus ik denk eerder aan een bepaalde ziekte maar ik hem 10 tal middelen gezien en gekeken en geprobeerd maar niets hielp.
woensdag 2 januari 2013 - 17:32
braze

Braze



Hoi Allemaal .

misschien heel mischien kan ton Hannink hier ontwoord opgeven mijn

kennis omtrendt deze plant is daar te beperkt voor .

ik heb ooit een perfectte tuin gehad twee hagen met schotten eronder

waarvoor dat gediend moet hebben wist zelfs de eerste en oudste bewoner

niet tevertellen .

aan haar kant stonden hoge bomen dus veel koude wind afvang en ook

nog twee muren die van de benede woning en de schuur daar

kon mijn Oleander en ook mijn Cordyline australis perfect groeien

deze tuin is te open voor deze soorten .

maar goed ik moet helaas zoals gezegd passen .


MvG

Braze .
woensdag 2 januari 2013 - 20:36
Ernas

Ernas

hallo,

Een oleander staat wel graag in de volle zon , en is een liefhebber van kalk. Dus regelmatig water geven met leidingwater, of extra kalk toevoegen zou al wat kunnen helpen.
Vorig jaar was wel geen goed 'oleanderjaar", te weinig zon, teveel regen...

groetjes, Erna
maandag 28 januari 2013 - 21:58
joopsmit

Joopsmit

verdrogings schade constant nat Haar wordels beschadigt
Plant groeid in rivier bedding Kijk naar zuid spanje .Groeid daar in het wild, lang droog staan en dan weer eens staat hij totaal onder water . Dus water geven op drogen, water geven enzv rivier beding bestaat uit zand en veel stenen
Wortels willen graag diep groeien dus diepe pot of kuip
Ik heb ze hier in Maastricht tegen de zuid muur geplant en licht afgedekt met follie Groei nu over de 2en halve meter hoog . Kan volwassen 6 graden onder nul over leven
pas op met dieren en krijg geen sap in je mond zwaar vergiftig Nerine Dus altijd bij snoei goed handen wassen .
In maastricht wilde iemand de runderen in natuur gebied een plezier doen en gooide blad en groente afval over het hek Zat ook oliander takkjes bij resultaat alle dieren dood .
zaterdag 16 februari 2013 - 00:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon