menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citroenboompje als kamerplant

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik zou graag een citroenboompje al kamerplant houden. Kan dat?

Ik heb een "glazen hoek" (= een hoge venster Noord en een hoge venster Oost + glazen dakje) waar dat volgens mij perfect moet kunnen.

Alleen het koude overwinteren vormt misschien het probleem. Het gaat daar niet onder de 15°.

Een kenner die me hierin kan adviseren? (Ben45 misschien?)
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 15 juli 2011 - 11:26
ben45

Ben45

Lino,
Normaal gesproken kun je citrusplanten het best overwinteren bij temperaturen van 5 - 10 graden C.
Bij hogere temperaturen moet je zorgen voor heel veel licht en niet te droge lucht.
Veel licht zal de plant hier op deze plek wel krijgen. Droge lucht vanwege de verwarming is dan het volgende probleem. Een grote onderschaal met daarin een omgekeerd bord of kleinere schaal waar de plant op komt te staan, gevuld met water kan dan voor een vochtiger omgeving rond de plant zorgen.
Bij hogere temperaturen blijft de plant wel groeien. Kans op zwakkere lange scheuten is groter en ongedierte ligt eerder op de loer.
Ik ken mensen die zo overwinteren. Alle omstandigheden goed in de gaten houden is wel een vereiste.
Gedurende de zomer zorgen voor veel frisse lucht en tocht vermijden. De plant staat dan eigenlijk het liefst buiten.
Is te proberen, maar durf geen garantie te geven.

ps: zorg er ook voor dat de vloer niet beschadigt onder de schaal (vochtplekken!)

Groetjes, Ben.
zaterdag 16 juli 2011 - 21:05
Lino

Lino

dankje ben45.

In de zomer zou ze naar buiten kunnen (op het terras aan de andere kant van de vensterdeur) als dat beter is zullen we dat zeker doen. Is misschien ook nodig voor de bevruchting?

De verwarming staat 4m er vandaan, dus dat zal wel meevallen maar een schotel water daar kan voor gezorgd worden.

De pot komt op een platenroller te staan, dus het vloerprobleem is dan ook van de baan.

Ik zie het al helemaal zitten

Nu nog een mooi boompje vinden...
zondag 17 juli 2011 - 09:33
Helgaa

Helgaa

Ben45 zou je me kunnen helpen? Ik heb een citroenboompje sinds een maand of twee, het staat in een lichte ruimte, heeft niet veel directe zon, de temperatuur is er nu 15 graden overdag. Als ik thuis ben warmer.
Ik gaf het tot nu 1 a 2 x in week water met daarin Compo voor geraniums en surfinia's. Bij Brico zeiden ze me citrus gedijt ook goed op geraniummest.
Nu heeft het boompje wat last van krullende droge bladeren her en der, en door op het forum te zoeken begrijp ik dat ik het wellicht te veel kunstmest heb gegeven. Om de hoeveel tijd doe je dat? De grond was wel droog zojuist, dus heb het goed doorspoelt onder douchekop net en ik sproei het blad ook bij met plantenspuit.
Hoe help ik hem zo snel mogelijk uit zijn dipje? Hij is voor mijn vriendin, dus ik geef hem aan haar binnenkort, maar het is dus wel zaak dat ie er florissant uit ziet

Hoop je kunt me helpen!

Groetjes helga
zaterdag 3 november 2012 - 19:43
Helgaa

Helgaa

De mestverhouding van compo is 8-6-6 dus niet ideaal.
Wat is de beste mest voor citroenboompje?
zaterdag 3 november 2012 - 19:52
Lino

Lino

mij is deze geadviseerd: Pokon 10-3-7, ook vloeibaar en ook met sporenelementen, is prima.
lees hier: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=12&tid=45006
zondag 4 november 2012 - 13:53
ben45

Ben45

Helga,
Gaat het om een echte citroen of is het een kamersinaasappeltje?
De laatste kan zowel koel (5-10 graden) als bij huiskamertemperatuur staan.
De echte citroen liefst koel, omdat er anders veel vruchten en bladeren afvallen. Buigen de blaadjes aan de zijkanten naar boven? Dan kan dat ee teken van droogte zijn. Dan zouden ze na de watergift weer gewoon staan.
Nu (eind augustus tot begin /midden maart) zeker geen mest geven.
De pokon 10-3-7 voldoet goed, zeker als je maar een enkele plant hebt is dat ideaal.
Op de plant sproeien zou ik niet doen: zou wel eens extra bladval kunnen veroorzaken.
Groetjes, Ben.
zondag 4 november 2012 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon