menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen voor tussen hortensia's

Ga naar meest recente reactie

liesbeths

Liesbeths

Hallo,

In de border in mijn voortuin staan een aantal hortensia's. Die heb ik, omdat ze verwaarloosd waren, helemaal terug gesnoeid. Nu gaat het wel even duren voor ze mooi groen zijn. En ik hou van een bloemrijke border. Is er iets dat ik tussen de hortensia's kan planten of zaaien en dat in het voorjaar al bloemen heeft?

Met vriendelijke groet,
Liesbeth
zaterdag 8 april 2023 - 23:50
Lamium

Lamium

Volgens mij zijn er heel veel opties, als je even een snelle fix wil zijn er altijd de viola cornutaatjes .

Qua uiterlijk zou ik een Brunnera (Kaukasisch vergeet-mij-nietje), voor contrast gecombineerd met een roze Myosotis overwegen. Het leuke van beide is dat ze daarna het heel leuk doen als bodembedekker in de schaduw die niet overdreven agressief zijn (myosotis zaait wel als een gek uit, maar trek je er ook zo weer uit). Een beperking is wel dat de Brunnera liever geen erg zure grond heeft dacht ik.

Maar verder: opties genoeg, dus veel plezier met uitzoeken.
zondag 9 april 2023 - 09:06
Lamium

Lamium

Brunnera onder mijn fatsia. Later wordt het blad veel groter.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 9 april 2023 - 09:08
Tuinprins

Tuinprins

Misschien is het verstandig om te weten hoeveel zon/schaduw er op die plek is.

Brunnera's met dat aparte grijzig getekende blad (Looking Glass, Mr. Morse) zijn gevoelig voor bladverbranding als ze te veel zon krijgen en de grond onvoldoende vochtig.

Vaste planten die je nu op het tuincentrum koopt zijn vaak kunstmatig in bloei getrokken. Als je die uitplant in de tuin heb je er doorgaans niet lang plezier van.

Als je nu gaat zaaien dan zal dat niet dit voorjaar bloeien. Ik denk dat je je beter kunt richten op planten die in de zomer bloeien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 april 2023 - 10:02
Lamium

Lamium

Ik ging er een beetje vanuit dat het geen heel zonnige plek was als er normaal hortensia's staan, plus dat de planten flink schaduw van de hortensia's gaan pakken. Ik verwacht dat dat toch alweer aardige planten kunnen worden (wel weinig bloem).
Als je dit voorjaar nog bloemen wil van zaaien ken ik één onverwachte optie: tuinkers (of mogelijk wat varianten ervan). Daar komen best leuke witte bloemetjes op die meerdere weken blijven bloeien. Voordeel is dat het niets kost . De foto met bloemen is van mij.

https://www.tuinadvies.nl/plantengids/1165/lepidium-sativum
zondag 9 april 2023 - 10:34
liesbeths

Liesbeths

Bedankt voor het advies! De hortensia's staan op het noorden. Dus niet in de volle zon. Grappig idee, tuinkers!

Wat zou een duurzame optie zijn? Met vaste planten die bloemen geven. Of misschien bloembollen? Dan heb ik dit voorjaar er niets aan, maar volgend voorjaar of in de zomer wel.
zondag 9 april 2023 - 12:39
Lamium

Lamium

Qua duurzaamheid (als in milieutechnisch) denk ik dat zaad altijd het beste is. Zeker als het zichzelf uitzaait voor het volgende jaar. Alleen geloof ik dat je van bijvoorbeeld Myosotis pas volgend jaar echt bloemen kan verwachten. Wel inheems, dat is ook een pluspunt.

Bloembollen kunnen ook heel gunstig zijn trouwens, maar die koop je dan pas in het najaar. Alleen daar speelt schaduw ook een rol. Muscari komen denk ik wel een eind, of sneeuwroem.

Voor in de wat diepere schaduw zijn rijke bloemen wat lastiger. Daarom zou ik ook iets kiezen met leuk blad. Mijn naamgever is een hele mooie optie, al zeg ik het zelf. Daar heb je als het nu neerzet dit jaar ook nog wel bloei in. Ik heb ze in vrij diepe schaduw staan en dan wordt het blad nog een stukje lichter en daarmee erg opvallend: https://tuinadvies.nl/plantengids/6219/lamium-maculatum-beacon-silver
zondag 9 april 2023 - 15:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon