menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken vreten mijn dahlias en afrikanen op en ook denk ik de viooltjes

Ga naar meest recente reactie

berthennin13

Berthennin13



Het is dit jaar wel heel erg met de slakken.
Mijn dahlias die mooi aan het uitlopen waren worden helemaal opgevreten door deze kleine 'monsters' Er resten slechts nog stukjes van het blad. Zelfs de XXL die weer zeker 15 cm moven de gron mooi blad had is weinig meer van over,
Ook de afrikaantjes die ik vorige week heb geplant zijn al bijna alleaal kaal gevreten. tot aan de stam toe.
Het zijn volgens mij slakken met een huisje die vind ik met ennige regelmaar oa oo bij mijn druif en vijg
Ik ben over het algemeen best diervriendelijk ook voor insect behalve als ze de boel gaan ruineren.

Wat kan ik het beste hier tegen doen?
Ik heb hier al escar-go korrels geprobeerd en andere jaren helpt dat aardig maar met het zeik weer met al die regen spoelt dat al snel weer weg. ik doe nu bijna om de dag dat ik wat strooi en dat lijkt iets te schelen maar ja met paar dagen regen is dat weer teniet gedaan.
Ik zoek dus een betere oplossing. Wie kan me helpen?
donderdag 23 mei 2024 - 16:10
Zeus

Zeus

In het topic "slakken " kan je een aantal tips vinden
donderdag 23 mei 2024 - 17:44
CeeGee

CeeGee

Hoi Berthennin13,

Ik ben pas begonnen met slakkenkorrels van Pireco. Het werkt best goed. Je moet het wel heel vaak strooien: zeker elke 4 weken, maar ook na regen.

Wat me wel opvalt, is dat ze nu minder interesse hebben in de hosta's, waarbij ik de korrels in eerste instantie gestrooid had, en in plaats daarvan nu aan planten gaan vreten waar ze voorheen nooit interesse in hadden. In mijn geval de kardinaalshoed.

Als je een vrij grote tuin hebt (zoals ik) met planten die potentieel interessant zijn voor slakken, en gezien je de korrels vaak moet strooien en ze niet heel goedkoop zijn, kan dat flink in de papieren gaan lopen.

Maar het werkt zoals gezegd dus wel.
zaterdag 25 mei 2024 - 11:16
berthennin13

Berthennin13

Het werkt idd maar nu vreten de eksters de slakkenkorrrels op ze komen gewoon paar keer per dag snacken
donderdag 6 juni 2024 - 16:28
PeterC

PeterC

In het topic "slakken " kan je een aantal tips vinden

En waar kan je dat topic vinden, Zeus?
donderdag 6 juni 2024 - 22:52
PeterC

PeterC

Wat mij verwondert is dat iedereen klaagt over slakken in massale hoeveelheden, terwijl ik hier in mijn tuin geen slakken vind.
Er zitten wel enkele huisjesslakken in de brievenbus (die ik er dit weekend nog maar eens ga uit mikken) maar geen enkele naaktslak te zien.
Ik heb er vorig weekend onze tuin grondig op nagekeken, niet 1 slak gevonden.
Het heeft hier nochtans evenveel geregend als elders.
Ze zouden er moeten zijn maar ze zijn er niet.
En ik strooi niets van korrels.
donderdag 6 juni 2024 - 23:01
CeeGee

Tekst aangepast

CeeGee

@PeterC ik vraag me af welke omstandigheden ervoor zorgen dat jij geen slakkenoverlast hebt.

Beplanting die oninteressant is voor slakken?
Veel natuurlijke vijanden?
De tuinen van buren zijn allemaal een slakkenparadijs?

Ik word ook simpel van al die slakken, zopas zat er eentje in mijn slaapkamer! (Overgeefemoji)

Als je zelf ideeën hebt waarom ze aan jouw tuin voorbijgaan, dan zou dat anderen misschien kunnen helpen!

Gr. CG

PS: het slakkentopic met de tips vind je hier:
https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/30/allemaal-beestjes/73805/slakken-tips?_gl=1*qfhvmj*_up*MQ..*_ga*NDE5MDUxNTkxLjE3MTgwOTU1ODM.*_ga_62ZCWPWCNV*MTcxODA5NTU4My4xLjAuMTcxODA5NTU4My4wLjAuMA..*_ga_245PT3M8W4*MTcxODA5NTU4My4xLjAuMTcxODA5NTU4My4wLjAuMA..
vrijdag 7 juni 2024 - 14:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon