menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn ziekte?

jelteskelter

Jelteskelter

Goedemorgen,
ik heb een japanse esdoorn die - na enkele jaren geleden verplaatst te zijn geweest - nu op prima plek staat; gefilterd zonlicht dankzij platanen en enigszins zure grond. Nu zie ik echter bij de centrale stam een zwarte vlek verschijnen. Is dit een ziekte en zo ja; moet ik dit verwijderen? dit is echter de belangrijkste stam van de boom en zou van boomkroon een donut maken...

Struiken & Bomen

donderdag 23 maart 2023 - 06:44
jelteskelter

Jelteskelter

Nog een foto van de japanse esdoorn vorig jaar in volle glorie.

Struiken & Bomen

donderdag 23 maart 2023 - 06:44
Tuinprins

Tuinprins

Ziet eruit als een of andere Phomopsis aantasting. Dit is een onzichtbare schimmel die vooral Japanse esdoorns en streepjesbastesdoorns aantast. Komt vaak in combinatie met verwelkingsziekte / verticillium voor maar ook schijnbaar gezonde Japanse esdoorns kunnen er aan ten prooi vallen. Er zijn aanwijzigingen dat stress (bijv. door droogte) esdoorns gevoeliger maakt voor Phomopsis.

Phomopsis bij Japanse esdoorns begint met een donkere/zwarte schorsverkleuring. Later treedt er bastnecrose op en het loslaten van de schors.

Helaas is er weinig te doen aan Phomopsis. Meestal wordt aangeraden de aangetaste tak te verwijderen maar dit biedt geen garantie dat op andere plaatsen in de plant Phomopsis optreedt.
Er zijn overigens voor de particuliere tuinier in NL geen middelen beschikbaar om een Phomopsis aantasting te bestrijden.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 maart 2023 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon