menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Euonymus alatus verdord

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Onze Euonymus alatus is helemaal verdord. Ongeveer een week geleden werd hij rood, alsof hij in herfstmodus ging, maar nu voelen de blaadjes helemaal uitgedroogd.
Andere struiken in de buurt (Deutzia, Aronia, Callicarpa, Philadelphus...) zien er gewoon gezond uit.

De Euonymus was een stekje van de plant van mijn vader en moet zo'n 8 jaar oud zijn. Dit voorjaar was er een lichte aantasting van stippelmot, maar die was echt heel beperkt tot een of twee takjes.

Ik heb de struik 1 keer water gegeven tijdens de vorige droge periode, dus te natte grond is zeker het probleem niet.

Weet iemand van een of andere ziekte die dit kan veroorzaken? (http://www.ziektenenplagen.be/pcs/waardplanten.nsf/plantresult?openform&plant=Euonymus lijkt niets te vermelden dat van toepassing is.

Struiken & Bomen

maandag 11 juli 2022 - 14:42
leerling

Leerling

Dit is een foto van de hele plant.

Struiken & Bomen

maandag 11 juli 2022 - 14:42
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Eigenaardig. Euonymus alatus staat bekend als een zeer gezonde soort. Mijn eigen exemplaar van Euonymus alatus 'Compactus' heeft in 20 jaar nog nooit iets serieus onder de leden gehad.

Ik herken het zo niet. Verwelkingsziekte is onwaarschijnlijk aangezien Euonymus alatus daar niet gevoelig voor is. Droogte lijkt mij ook niet aannemelijk. Bij Pseudomonas takelt de plant langzaam af en gaat meestal gepaard met bladvlekken.

Meest waarschijnlijke lijkt mij een of andere schimmelziekte. Is er aan de plant verder niets te zien bijv. kankerplekken/necrotische plekken op de takken? Ook goed onder in de struik kijken en vlak boven de grond.


Gegroet, de tuinprins


P.S. weet je zeker dat dit Euonymus alatus is? Ziet er voor mij meer uit als Euonymus planipes.
maandag 11 juli 2022 - 18:27
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt voor je reactie, Tuinprins.

Voor zover ik weet is E. alatus de enige met van die kurklijsten, dus in elk geval zeker dat het geen E. planipes is. (Zie foto.)

Het is wel de gewone E. alatus, geen 'Compactus'.

Struiken & Bomen

maandag 11 juli 2022 - 19:26
leerling

Leerling

Ik vind nog een restje van de spinselmot en hier en daar wat lichte begroeiing door korstmossen, maar verder niets.

Struiken & Bomen

maandag 11 juli 2022 - 19:27
leerling

Leerling

Ook de voet ziet er mij normaal uit:

Struiken & Bomen

maandag 11 juli 2022 - 19:27
WiPe

WiPe

Kun je die voet eens controleren op loszittende schors?
maandag 11 juli 2022 - 21:08
leerling

Leerling

Dat voelt nog allemaal stevig, WiPe, niets dat los zit.
maandag 11 juli 2022 - 21:53
WiPe

WiPe

Dan heb ik ook niet meteen een antwoord.
dinsdag 12 juli 2022 - 10:44
Plantadvies

Plantadvies

Probeer nog eens de grond te verbeteren met wat humus. Ziet er verder ook wat wat droog uit en ligt er rechts nou een heuvel afwaterend naar beneden? Ook het water geven is belangrijk. Elke keer een beetje is bv niet voldoende. Naar mijn inziens is het een te droge standplaats.
woensdag 13 juli 2022 - 09:03
leerling

Leerling

Onder de struiken en hagen mulchen we met een mengsel van stro, hout en vlas (= kattenbakvulling minus de uitwerpselen) en grasmaaisel. Doen we al jaren.
Wat je onder deze plant ziet is het laagje van vorig jaar dat nu grotendeels opgenomen is in de bodem.

Humus inwerken doe ik liever niet. De bovenste wortels zitten dicht onder het oppervlak en die wil ik niet beschadigen. Ik zou eventueel wat compost kunnen strooien, maar dat heeft dat in dit stadium nog zin? De blaadjes verkruimelen nu echt zoals een droog herfstblad.

Ja, dit stuk van de tuin ligt hoger dan het stuk erachter, maar zoals al geschreven: de andere struiken in de buurt zien er gezond uit en vertonen geen tekenen van uitdroging. (Al zal dat met de aankomende hitte waarschijnlijk wel veranderen.)
De Euonymus staat er al een jaar of acht, en heeft daar al ergere droogteperiodes meegemaakt.

En inderdaad, als ik water geef, doe ik dat grondig.
De tuinslang is aangesloten op de hemelwaterput. Ik spuit dan 's avonds rechtstreeks op/onder de mulch, geef het water de kans om in te dringen, en herhaal dat dan nog eens een tweede en derde keer. Dikwijls voel ik na een kwartiertje ook nog even of de grond op zo'n 5 cm diepte daarna vochtig aanvoelt.
En daarna krijgen de planten een hele tijd niets meer. Ik ga ervan uit dat planten die meer water nodig hebben het uiteindelijk toch gaan afleggen tegen de klimaatverandering.
woensdag 13 juli 2022 - 13:10
Tuinprins

Tuinprins

Euonymus alatus is zeer droogte resistent (de meeste bladverliezende Euonymus soorten verdragen droogte goed). Mijn exemplaar heeft in de droge zomers van 2018-2020 maar een paar keer water gehad. Totaal niets aan gezien. De wilde Euonymus europaeus die hier in de buurt staan hebben de droge zomers van de afgelopen jaren prima doorstaan.

Aantasting door het stippelmotje speelt m.i. ook geen rol. Komt regelmatig voor bij Euonymus en de planten gaan daar niet dood aan.

Ik ben hier nog eens verder ingedoken omdat ik altijd nieuwsgierig wordt als ik iets 'onbekends' tegen kom. Moet zeggen dat ik via Google niet echt verder kom. Heb slechts 1 verwijzing gevonden naar een aantasting bij Euonymus alatus waarvan de beschrijving deels sterke overeenkomsten heeft met het beeld van jouw Euonymus alatus. Het gaat dan om een schimmelaantasting die ik alleen ken van bonen en zonnebloemen. Het gaat om de aantasting Sclerotinia sclerotiorum (oude naam Whetzelinia sclerotiorum). Deze aantasting werd in het begin van de jaren zeventig aangetroffen bij Euonymus alatus op enkele kwekerijen in de VS. Beschrijving van het ziekteverloop komt overeen met dat van jouw plant: eerst wordt het blad rood en gaat hangen, dan binnen 2 à 3 weken wordt het blad bruin waardoor de struik een 'verschroeide' aanblik biedt. Bij nader onderzoek worden er op de takken necrotische plekken aangetroffen en de aanwezigheid van 'sclerotia' (al dan niet ingedroogd mycelium van bepaalde schimmelsoorten).

Ik heb verder totaal geen andere verwijzing gevonden naar het optreden Sclerotinia sclerotiorum bij Euonymus alatus. Het artikel waarin het bovenstaande werd beschreven stamt uit 1975. Daarna helemaal niets meer dus onzeker of het deze aantasting is. In ieder geval extreem zeldzaam. Wel frappant dat in ieder geval de beginfase van deze aantasting sterk overeen komt met wat jouw plant overkomen is. Het kan zijn dat de necrotische plekken op de takken nog moeten ontstaan.

Het oorspronkelijke artikel over Sclerotinia sclerotiorum bij Euonymus alatus:

Noel Jackson en John T. Campanini
"A dieback of Euonymus alatus caused by Whetzelinia sclerotiorum"
The Plant Disease Reporter vol. 59, no. 4 (1975): 310--311.

Dit artikel is door Google gedigitaliseerd en is op het internet te vinden.


Achtergrond van Sclerotinia sclerotiorum:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sclerotinia_sclerotiorum


Gegroet, de tuinprins
woensdag 13 juli 2022 - 13:29
leerling

Leerling

Bedankt voor het meedenken en meezoeken.

Ik heb dat artikel teruggevonden, Tuinprins.
Alleen niet overtuigd dat het om hetzelfde probleem gaat.
Volgens de beschrijving begon de aantasting in Rhode Island met individuele takken. Hier was meteen heel de plant ziek.
Daar verkleurden de bladeren van rood naar bruin. Hier is de bovenkant van de bladeren nog altijd rood. De onderkant is beige. Het is verdord, maar niet verschroeid ("scorched").
Daar waren er altijd ("invariably") kankers zichtbaar op de aangetaste takken. Hier zie ik echt nergens ook maar iets dat op een kanker of schimmel zou kunnen wijzen.

Ook de omstandigheden in die kwekerij lijken me anders: planten die dicht bij elkaar stonden in een vochtig microklimaat.
woensdag 13 juli 2022 - 14:42
leerling

Leerling

Het condensatiewater van onze verwarmingsketel (enkel verwarming) loopt ook in onze hemelwaterput en dat heeft een lagere zuurtegraad dan gewoon water.
'k Heb daarnet de zuurtegraad van het water getest met een indicatorstrip: pH 6.

Euonymus staat hier als kalkminnend. Is pH 6 te laag? Kan die ene watergift van een paar maand geleden dit probleem veroorzaakt hebben?
donderdag 14 juli 2022 - 12:37
WiPe

WiPe

Een Ph van 6 is niet extreem laag en kan niet zo'n effect hebben.
donderdag 14 juli 2022 - 13:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon