menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom of struik voor in kippenhen

Ga naar meest recente reactie

Vlinderkers

Vlinderkers

Hallo

Binnenkort ga ik kippen in de tuin nemen. Nu zou ik er een boom of struik bij willen zetten zodat ze vooral in de zomer voldoende schaduw hebben.

Wat raden jullie me aan?

Ik dacht misschien aan een soort appelboom met daar nog een of andere struik bij. Maar ik ben nieuw bij het tuinieren.

Als het een boom is zou ik hem toch niet langer dan 3 meter willen denk ik.

Ik kijk uit naar jullie suggesties.
zaterdag 18 april 2020 - 09:23
leerling

Leerling

Kippen kunnen vliegen. Geen grote afstanden, maar een boom in, dat lukt ze best wel. Wil je die boom in je ren of er buiten? Kunnen de kippen vanuit die boom ook een naburige tuin in?

Soms dreigen trekvogels ziektes te verspreiden. Dan geldt ophokplicht en/of moet je je vogels via een net of zeil afschermen. Een boom pal in het midden van je ren is dan opnieuw niet zo handig.

Velt heeft een mooie pagina met aanbevelingen voor een goede kippenren, waarin ook beplanting aan bod komt: https://www.velt.nu/een-mooie-ren-voor-je-kippen
Je kan in de plantengids hier opzoeken of de planten geschikt zijn voor jouw tuin (bodemtype, standplaats...)
dinsdag 21 april 2020 - 00:41
Roeli

Roeli

Er zijn ook meerdere kippenrassen die amper 50 cm. van de grond komen. Kunnen dus niet vliegen o.a. zijdehoenders, die ik zelf heel lang heb gehad.
dinsdag 21 april 2020 - 21:59
leerling

Leerling

Goede tip, Roeli.
woensdag 22 april 2020 - 01:00
Vlinderkers

Tekst aangepast

Vlinderkers

Ik ga langs 1 zijde de vleugel wat knippen zodat ze niet kunnen vliegen.

Ondertussen heb ik een laagstam kersenboom in de ren gezet.
donderdag 23 april 2020 - 09:14
Roeli

Roeli

Ja, dat kan je doen. Alleen zijn ze eerder uitgeruid dan je denkt en zitten ze bij de buren op het dak.
Dat hadden wij met de Friese hoenders die we eerst hadden. Daarna zijdehoenders, Die vliegen niet en zijn heel tam. Als ik in de tuin bezig was zaten er altijd wel enkelen om mij heen te wachten of er ook een wormpje te voorschijn kwam. En daarbij, ik vind zo'n gekortwiekte vleugel ook beslist niet mooi.
donderdag 23 april 2020 - 14:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon