menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wortels buxus verwijderen

Hoograven

Hoograven

Ook in onze tuin is de buxusmot neergestreken en binnen paar dagen buxus kaal.
Nu heb ik de buxus grotendeels weggehaald alleen staan er nog wat stronkjes én natuurlijk de wortels...
Nu heb ik zitten googelen hoe de wortels te verwijderen en ik kwam een aantal mogelijkheden tegen:

- uitgraven, wrikken, zagen: probleem is dat het smalle stukje grond waar de buxus stond, tussen de stoep(tegels) en tussen tuintegels ligt. Dat zou dan een heel karwei worden
- wortels af laten sterven waardoor het later gemakkelijker is om ze er uit te halen.
* azijn of
* zout
* genoxone (hoe gebruiken voor het afdoden van de wortels?)
* 3 tot 6 maanden afdekken..

Wie heeft ervaring met één of meerdere van de bovenstaande oplossingen of heeft nog een goede tip?

zondag 20 mei 2018 - 10:30
Pouketie01

Pouketie01

Ik heb de wortels in de grond gelaten, want het was hetzelfde probleem als bij jou door een te smalle plaats tussen de stoeptegels.
zondag 20 mei 2018 - 11:22
Carib

Carib

Buxuswortels zijn in het algemeen niet echt moeilijk te verwijderen. Het zijn redelijk dunne en vertakte wortels, die gemakkelijk met een spa doorgestoken kunnen worden. Ik zou dus langs de tegels de spa recht in de grond steken en zo de wortels afsteken die onder de stoep zitten. Het gedeelte van de kluit tussen de tegels kan je er dan redelijk makkelijk door er een spa onder te steken uit krijgen. Niet met zout of azijn gaan werken. Volledig onnodig en de grond wordt er zo door verpest dat je nooit iets anders kunt planten.
zondag 20 mei 2018 - 18:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon