menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alternatief voor Catalpa

Tineke

Tineke

Binnen dit en een paar weken gaan we een border in de tuin aanleggen en ik wil er ook een boompje in. Ik heb al jaren een catalpa in gedachten maar ik hoor toch vaak dat die last heeft van verwelkingsziekte. Zijn er geen inlandse bomen, of toch bomen die hier goed gedijen, die als alternatief kunnen dienen?

Hij komt in de volle zon te staan en ik woon in de Limburgse Kempen (= zandgrond?). Ook graag winterhard. Stamhoogte zo'n 2 à 2,5 meter. Kruin niet te breed want hij staat kort bij de afscheiding. Het is wel tegen de tuinachterkant van de buren, maar ik zou hem toch aan 'onze kant' willen houden, eventueel door snoei.

Ik heb zelf al wat gezocht en heb dit al gevonden:
- Aesculus mutabilis 'Induta': maar is deze boom wel gemakkelijk vindbaar? Heb hem eigenlijk nooit in het echt gezien. Lijkt me thans een mooi, sierlijk boompje.
- Meidoorn: maar is dit niet eerder een bossige boom? Wordt deze niet te breed?
- Lijsterbes: wordt deze ook niet te breed?
- Laag/halfstam Noordkriek (mmmm, lekker!)
- Eventueel een sierkers, maar mijn man ziet niet graag roze bloesem.
- Eventueel zo'n salixboompje op hogere stam, maar zo hebben we al een kleintje staan...

Kunnen jullie het lijstje aanvullen of tips over de opgesomde bomen geven?
Hebben jullie ideeën welke beplanting mooi is onder een boom?

Dankjewel
dinsdag 13 april 2010 - 08:34
Matabish

Matabish

Hallo Tinneke,

neem eens een kijkje op onze eigen plantengids, daar vind je misschien wat je zoekt.
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

Hartelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 13 april 2010 - 15:32
Tineke

Tineke

Dankjewel voor de tip van de plantenzoeker van Tuinadvies. Die had ik nog niet geprobeerd...
De boom zou op 2m van de scheiding komen, hoor, maar dat vind ik nog kortbij voor een brede boom. Daarom dat ik goed wil nadenken voor ik in actie schiet. Ik vind het echt moeilijk om een juiste keuze te maken.
woensdag 14 april 2010 - 13:24
joopsmit

Joopsmit

Catalpa is een harde groeier en leverd je als hij wat groter is heel wat snoei werk op en daarbij behoredede afval .
takken kunnen in een jaar wel 8 centemetr dik zijn .
Door het gewicht van blad en regen kunnen takken afbreken als die te lang worden . De boom worteld oppervlakig dus pas op met een teras ernaast
ook een fikse pen wortel kan je heel wat werk bezorgen bij het verwijderen van deze boom . verder een pracht plaatje zo,n boom in je tuin maar leverd wel zorg op
Groet Joop
zondag 18 april 2010 - 00:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon