menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent deze boom

Ga naar meest recente reactie

Roxanne

Roxanne

Reeds 2 jaar geleden kochten wij onze woning. De tuin stond vol bomen waarvan we er toen een aantal geveld hebben omdat ze te dicht bij de omheining stonden of te dicht bijeen. Dit boompje heb ik laten staan. Vorig jaar heeft het mooie blaadjes gevormd en flink gegroeid. In het najaar hebben we hem gesnoeid zoals onze andere bomen. Op de foto kan je zien dat dit een heel mager boompje is. Het heeft flink wat blaadjes aan de toppen van de takken maar in het midden is het zo goed als kaal.
Hebben wij dit verkeerd gesnoeid ? Kent iemand dit boompje ?
[afbeelding verwijderd niet-https]

Het rare aan het boompje is dat wij vorig jaar noch bloemen noch vruchten gezien hebben. Dit jaar dus wel zoals je kan zien op de foto's. Zijn de vruchten perziken of abrikozen ? Of geen van beide.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik denk trouwens ook dat het last heeft van bladluizen. Je ziet ook op de foto's dat er een aantal blaadjes volledig opgekruld zitten. Wat kan ik hier aan doen ?

Graag advies a.u.b Alvast bedankt !
dinsdag 26 mei 2009 - 21:24
verbena46

Verbena46

hallo Roxanne

het lijkt mij een abrikozen boompje
nu er vruchten aan zitten wordt het ook moeilijk bladluis te verdelgen
tenzij je een biologisch produkt kan vinden of maken

moeten fruitbomen niet in't voorjaar worden gesnoeid?


grt Verbena

dinsdag 26 mei 2009 - 22:00
WiPe

WiPe

perzikken,
krulziekte,
snoeien in de zomer, zeker niet in het voorjaar.
dinsdag 26 mei 2009 - 22:10
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Perziken hebben vaak last van de krulziekte en daartegen kun je spuiten in het vroege voorjaar, voordat ze uitlopen.
dinsdag 26 mei 2009 - 22:10
Roxanne

Roxanne

We hebben dit boompje gesnoeid omdat we niet wisten dat er vruchten gingen aankomen. Vorig jaar hebben we geen enkele vrucht gezien.
Dus ik heb te vroeg gesnoeid en ik ben te laat om te sproeien. Spijtig.
Ik heb nog wel ergens een receptje liggen om een natuurlijk sproeimiddel te maken tegen bladluis. Als ik me niet vergis was dit brouwseltje met brandnetels.
Bedankt voor jullie info.
woensdag 27 mei 2009 - 18:48
WiPe

WiPe

Waarom zou je een plant die niet aangetast is door bladluis willen sproeien tegen bladluis?

Waar de plant last van heeft is krulziekte, en als ik me niet vergis is dat een schimmelingfectie. Die moet je preventief behandelen met Bordolese pap.
woensdag 27 mei 2009 - 19:18
verbena46

Verbena46

Maak eens een blad open en zie of er beestjes in zitten.
Bij de simptomen dat er opgerolde bladeren zijn bij de perzik staat toch dat de oorzaak bladluizen zijn.

grt Verbena
woensdag 27 mei 2009 - 20:39
Roxanne

Roxanne

Oke dat zal ik zeker eens doen.
Bedankt

Roxanne
woensdag 27 mei 2009 - 21:42
Roxanne

Roxanne

Heb eens een blaadje opengedaan en er zitten inderdaad geen bladluisjes in dus ik denk dat het toch de krulziekte zal zijn.
Hoe moet ik bordolese pap maken of kan ik dat zo gaan kopen in een speciaalzaak ?

Roxanne
vrijdag 29 mei 2009 - 15:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon