menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groen slijm in en op gazon

Rik Timperman

Rik Timperman

Bij kennissen hebben ze een gazon waar jaarlijks in deze periode van die groene slijmen te voorschijn komen.
Het gazon in kwestie ligt er al meer dan 30 jaar en wordt heel erg kort afgereden tijdens het zomerseizoen. Er is bijna meer mos dan gras. Bovenop het mos komen er nu slijmen, die gevaarlijk glad zijn. De slijmen zijn reukloos, groen van kleur en gelijken een beetje op algengroei-klodders in een tuinvijver.

Betreft het hier een verzuurde bodem en kan een behandeling met zeewierkalk helpen ?
Moet ik het gazon behandelen met ijzersulfaat of andere moswerende middelen. Waarschijnlijk moet ik dit dan best in het voorjaar doen ?
Wat zijn die slijmen en hoe er van afgeraken, wie kan helpen ?
zondag 30 november 2008 - 09:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Door het gras erg kort te maaien kan er mos ontstaan en als daar jaren niks mee gebeurt, dan krijg je een heel verdichte laag van mos, waarop ook algen kunnen groeien en die vormen dus de slijmlaag. Als het zo erg is, dan denk ik dat er niet veel anders op zit, dan het mos te doden met ijzersulfaat en daarna het hele gazon daarna te vernieuwen, omdat de grond dan ook eens goed van verse lucht te voorzien.
zondag 30 november 2008 - 16:58
Ntone

Ntone

Ik zou zeggen, tijd voor een grondige restauratie.
Ik doe dit liever niet op een forum, maar restauratie is een van mijn specialiteiten (je vindt mijn gegevens op www.eco-tone.be )
maandag 1 december 2008 - 02:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon