menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krulwilg

Ga naar meest recente reactie

chris123

Chris123

mijn krulwilg staat op 6 meter afstand van het huis van mijn buurman. in zijn voor-en zijgevel zijn 2 schuinopolopende scheuren door de verzakking van zijn fundering. hij beweert dat dit te wijten is aan mijn krulwilg die ongeveer 6 meter hoog is en nogal uit de kluiten gewassen. hij wil die krulwilg weg en meer dan waarschijnlijk de kosten voor de herstelling en versteviging van zijn fundering op ons afschuiven. kan iemand advies geven? hartelijk dank.
donderdag 22 november 2007 - 10:50
Plantadvies

Plantadvies

Chris, laat hier een boomverzorger naar kijken. Oordelen op een afstand, zonder iets te hebben gezien, lijkt me niet verstandig om daar een uitspraak over te doen. In ieder geval heel veel succes.

Plantadvies
donderdag 22 november 2007 - 13:58
rombaft

Tekst aangepast

Rombaft

wie ben ik natuurlijk maar ik geloof daar niks van, over het algemeen neemt men aan dat wortels omgeveer 0.75kubieke meter innemen per kubiek kroon(iets minder bij rijkere grond) , echter hoe en waar die wortels zitten weet je niet, dat een krulwilg wortels zou hebben op 6m afstand van de stam is al straf en nog straffer zou zijn dat die wortels op 6m afstand nog zo sterk zijn om een fundering aan te tasten.

bovendien zijn funderingen geen oppervlakkige dingen die je eventjes kunt omhoog duwen, maar echt dikke beton die 0.6-1.5 meter diep zit
donderdag 22 november 2007 - 15:59
fastmario

Fastmario

wortels zitten vaak verder dan men denkt heb altijd horen zeggen dat bij grote bomen evenveel onder als boven de grond zit
donderdag 22 november 2007 - 16:48
chris123

Chris123

ik geloof er natuurlijk ook niets van maar terwijl zitten we er wel mee. het zijn volgens de buurman niet de wortels zelf die schade toedienen, maar wel het feit dat die wortels al het water uit de omgeving opslorpen en op die wijze de verzakking doet gebeuren. in de winter zijn die scheuren minder groot dan in de zomer omdat mijn boom-uiteraard-vooral in de zomer water optrekt. volgens een studie van een wetenschappellijk bureau zou het vooral met tertiaire klei als ondergrond zijn dat dit zich voordoet.
een gronddoorsnede (bekomen van de milieudienst van de gemeente) duidt aan dat de ondergrond vooral zand en leem is en pas op 16 meter diepte een kleilaag (en dan nog vermengd met zand) vastgesteld is. mijn buurman heeft reeds een offerte voor een grondanalyse voor 1600€, dat belooft als zijn funderingen moeten hersteld worden-kosten die hij uiteraard op ons wil afschuiven. de familiale verzekering is reeds ingeschakeld en die zullen uiteraard indien nodig ook de nodige expertises uitvoeren moest het verder escaleren. groetjes
donderdag 22 november 2007 - 16:50
fastmario

Fastmario

denk als het er op aan komt hij geen poot geeft om op te staan
donderdag 22 november 2007 - 16:53
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Fluctuaties in het grondwaterpeil worden veel meer beïnvloed door de weeersomstandigheden dan door de aanwezigheid van bomen in de buurt. Het is perfect te berekenen hoeveel water de wilg verdampt. Het is ook perfect te berekenen hoe groot het water bufferend vermogen is van de bodem.

Dit is zowat het gekste verhaal dat ik ooit gehoord henb, maar als je buurman een expert kan vinden die kan aantonen dat zijn verhaal klopt kun je op de rechtbank natuuurlijk wel problemen hebben.

Het lijkt me in ieder geval zo dat de fundering van zijn huis niet voldoet, en dat probleem kan hij niet op jou afschuiven.
donderdag 22 november 2007 - 19:13
Pieter

Pieter

Ik denk dat zijn architect veel meer schuld treft dan jouw boom. En hij zou misschien beter zijn gazon ook eens doodsproeien want dat gras gebruikt ook water... Een raad: als hij een expertise laat uitvoeren, zorg dat hij dat ook doet!!! Want als jouw onwentede advocaat het moet halen van een andere die met stapels 'bewijzen' van een expert ligt weet je al wat er zal gebeuren. Trouwens: jouw boom staat verder dan de wettelijke minimumafstand ...
donderdag 22 november 2007 - 19:52
kurt

Kurt

Beste,

De wettelijke afstand van een boom tot de perceelsgrens is vijf meter. Indien deze zes meter bedraagt mag hij zeggen wat hij wil of mag hij op zijn kop gaan staan, maar die boom zal wettelijk gezien mogen blijven staan.

De wortels van een krulwilg of een andere wilg zijn helemaal niet gevaarlijk voor funderingen van normaal gebouwde huizen. Zeker niet als die op zo'n afstand staat. Sommige woekerende bamboesoorten kunnen ergere schade veroorzaken aan terrassen of paden, maar nooit door deftige huisfunderingen.

veel succes,
Kurt
donderdag 22 november 2007 - 23:58
minouke

Minouke

Beste,

De wettelijke afstand van een boom tot de perceelsgrens is vijf meter. Indien deze zes meter bedraagt mag hij zeggen wat hij wil of mag hij op zijn kop gaan staan, maar die boom zal wettelijk gezien mogen blijven staan


Hier is het zelfs 2m afstand van de perceelsgrens voor bomen
vrijdag 23 november 2007 - 07:09
chris123

Chris123

hartelijk dank voor de zeer vele adviezen. eventjes nog een kleine rechtzetting. de afstand van de krulwilg is 6 meter tot aan de woning van de buurman. onze boom staat op 1.3 meter van de perceelgrens. in het kanton waar wij wonen (aalst-oost-vl.) is de verplichte afstand voor hoogstam tussen boom en perceelgrens slechts 85cm! zijn argument is natuurlijk dat die wortels ook onder zijn tuin doorgroeien (en dat werd door de vrederechter reeds beaamd).
vrijdag 23 november 2007 - 09:27
rombaft

Rombaft

hartelijk dank voor de zeer vele adviezen. eventjes nog een kleine rechtzetting. de afstand van de krulwilg is 6 meter tot aan de woning van de buurman. onze boom staat op 1.3 meter van de perceelgrens. in het kanton waar wij wonen (aalst-oost-vl.) is de verplichte afstand voor hoogstam tussen boom en perceelgrens slechts 85cm! zijn argument is natuurlijk dat die wortels ook onder zijn tuin doorgroeien (en dat werd door de vrederechter reeds beaamd).


wortels groeien zeker verder door, maar dat die zoveel water opslorpen dat zij huis verzakt is gewoon belachelijk, zijn funderingen voldoen gewoon niet, wat als het een echt droge periode is, sleept hij dan god voor de rechter ??
vrijdag 23 november 2007 - 10:28
corrielat

Corrielat

Ik ben bang dat het voor beide partijen geld gaat kosten, experts advocaten kunnen natuurlijk de zaak blijven rekken en rekeningen sturen.

Zou de buurman niet beter zijn bouwbestek eens goed kunnen bekijken en of de juiste hoeveelheid beton gebruikt is?

Het zou niet de eerste keer zijn dat er van de bouwtekening afgeweken wordt om kosten te besparen,

Hou je ons op de hoogte?

Veel succes en wijsheid in deze.
vrijdag 23 november 2007 - 10:43
chris123

Chris123

daar ben ik me zeer goed van bewust dat dit gaat geld kosten! daarom heb ik mijn familiale verzekering ingeschakeld. het kan ons dan-hopelijk-alleen een franchise van 200€ kosten. als het inderdaad verder gaat is het dan aan de verzekeringen om de zaak maar verder uit te vechten. mijn verzekeringsagent heeft reeds de nodige informatie en heeft die doorgespeeld naar het hoofdkantoor. ze wachten alleen op een seintje van mij-als de zaak escaleert-om in aktie te schieten. ik denk wel dat ze gaan wachten op de resultaten van de tegenpartij alvorens zelf stappen te ondernemen. ik ben zeker van zin om op deze site het vervolg van deze onverkwikkelijke historie verder te melden!
groetjes! chris
vrijdag 23 november 2007 - 11:55
Tine

Tine

Ik heb mijn krulwilg wel weggehaald omdat mijn oprit sterk omhoog werd gedrukt. Enkele straten verder heeft de gemeente wilgen weggehaald omdat en funderingen en rioleringen kapot gingen. De kans dat de wilg schade kan veroorzaken aan de fundering is dus zeer waarschijnlijk wel aanwezig. Toch zou ik eerst een deskundige ernaar laten kijken voordat de buurman de kosten op jou verhaalt.
zaterdag 24 november 2007 - 12:14
mietensie

Mietensie

hoi om dat ik maar een kleine hof heb wil ik wat struiken en planten in potten zetten dat ik die dan ka gebruiken gaat en kunt ge mij zeggen welke groetjes
dinsdag 27 november 2007 - 21:10
chris123

Chris123

eindelijk nog eens nieuws. mijn buurman heeft in verband met die krulwilg en de scheur in zijn gevel kontakt opgenomen met zijn brandverzekering. deze mensen zijn komen kijken en beraden zich nu over eventuele verdere stappen. als de problemen veroorzaakt worden door een grondverzakking komt de brandverzekering tussen, dit valt natuurlijk nog af te wachten,
wat ik niet meer wist (mijn echtgenote heeft me dat herinnerd) is het feit dat de grond waarop de woning is gebouwd opghoogd is en dat er op die plaats lang geleden een vijver geweest is, niet supergroot maar toch...
maandag 18 februari 2008 - 17:00
student

Student

Van een onaangename buur gesproken ...
maandag 18 februari 2008 - 19:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon