menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop

minouke

Tekst aangepast

Minouke

klimop tegen muur is mooi en gezond daarentegen die dat op de grond kruipt is vooral in het midden, met kale plekken en sommige bladjes hebben gele vlekken. Het is een stukje met een haag erom heen van Fagus Sylv. Ligt in halfschaduw en beschut. Ik heb het verleden jaar eens afgereden nà de winter maar het heeft niet geholpen .

Ooit las ik dat de Fagusbladjes een giftige stof bezitten die schadelijk kunnen zijn voor andere planten en ze daarom beter opgeruimd worden

Vroeger hebben daar taxusbomen gestaan

Dus de vraag is wat scheelt er aan de klimop en kunnen die fagusbladjes beter opgeruimd worden?


groetjes
maandag 4 juni 2007 - 15:05
kitana

Kitana

Mischien is het vetvlekkenziekte.

Dat komt vooral voor bij klimop die gebruitk wordt als bodembedekker omdat die meer vochtig staat en minder snel kan opdrogen dan klimop die omhoog groeit.

Je krijgt dan eerst vlekken op de bladeren,daarna rotten de bladeren en zo krijg je grote gaten in je klimop

Ik heb echter nooit gehoord van een goed bestreidingsmiddel.

Voor zover ik weet is fagus sylv gewoon een beukenhaag.Die doen niks aan klimop voor zover ik weet.

Groetjes

vrijdag 8 juni 2007 - 17:49
minouke

Minouke

het zou goed kunnen dat dat de oorzaak is, rondom is er de haag en zo droog het misschien niet vlug genoeg op; opp : +/- 10 m2 met aan 3 kanten haag en lichte schaduw zonder veel wind ...

groetjes
vrijdag 8 juni 2007 - 20:40
kitana

Kitana

Mja,dan zal het waarschijnlijk dat zijn.

Wat je er tegen kan doen weet ik wel niet.Ik heb nooit gehoord van een goede remedie.
De slechte delen ervan tussen snoeien helpt niet echt,daarbij dan heb je nog altijd even grote gaten.

Ik denk dat het best is dat je je klimop daar gewoon niet als grondbedekker gebruikt.Mischien dat maagdenpalm het daar wel goed doet,hoewel als het aan 3 kanten ingesloten is,is het mischien teveel schaduw.Veel licht heeft dat niet nodig maar echt donker gaat natuurlijk ook niet.

Sorrie dat ik niet kan helpen.

Groetjes
zaterdag 9 juni 2007 - 01:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon