menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maaien bloemenweide

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Ik ben wat in dubio omtrent het maaien van mijn wilde bloemenweide. Als je leest, maai je het best een bloemenweide twee keer per jaar. Eerste beurt zou nu ongeveer moeten plaats vinden. Echter merk ik dat heel wat bloemen nog in bloei moeten komen. De grassen daarentegen groeien wel goed... dus de vraag... maaien of niet? Enerzijds zou ik het wel doen om verder te verruigen en de bloemen meer kans te geven, anderzijds mis ik heel wat aankomende bloei.

Wat is jullie advies?

Groetjes.
Roeliee
woensdag 22 mei 2024 - 21:17
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je bloemenweide niet al te klein is, kan je die gewoon in delen maaien.

(Als ik me goed herinner mogen (in Vlaanderen) bermen pas gemaaid worden vanaf 6 juni, wat redelijk overeenkomt met "Maai mei niet". Maar als je bedenkt hoe onvast het weer en de seizoenen zijn, vind ik het maf dat daar een datum op gezet wordt. En zoals je zelf al opmerkte benadeel je dan heel wat zomerbloeiers.)

Mensen die van een wat strakkere tuin houden kunnen die opdelen in keurige vakken waarvan sommige wel of (nog) niet gemaaid worden.
Wij doen het wat chaotischer en maaien (na "Maai mei niet") alleen de looppaden, een paar stukken waar we een tafeltje en wat stoelen buiten zetten en delen waar hoofdzakelijk hoge(re) grassen of uitgebloeide bloemen groeien.
In onze vorige tuin maaiden we alleen de uitgebloeide klaver weg. (Om een of andere reden hebben we hier nauwelijks klaver.)

Heel wat insecten hebben baat bij een omgeving waarin er plekjes met hogere begroeiing plekjes blijven om in te schuilen.

Zie ook https://www.bestuivers.nl/bescherming/bijvriendelijk-maaien

Die hele site is een aanrader. Op https://www.bestuivers.nl/bedreiging/oorzaken vind je bv. ook welke bestuivers het meest bedreigd zijn en waarom. (En vandaar uit ook hoe je ze kan helpen.)
donderdag 23 mei 2024 - 01:13
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor de leuke link! Interessant! Ondertussen een groot deel van de bloemenweide gemaaid, om toch de grassen wat te remmen. De bloeiende bloemen proberen te laten staan, hopelijk straks nog een tweede bloeironde!
zondag 26 mei 2024 - 09:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon