menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke planten in bloembak

Ga naar meest recente reactie

anneke129

Anneke129

Hallo

Ik heb een bloemblak in stappelblokken vorig jaar Salvia in gezet was heel mooi, nu wss door het natte weer komt er niets meer uit. Iemand tips welke vaste planten ik daar best inzet. In de bak zit gewone aarde gemengd met bloemaarde en lava steentjes erboven (5 cm)
Wel waar er bloemen aankomen geen grassen.

Grt Anneke

Bloemen & Planten

dinsdag 14 mei 2024 - 17:35
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik zie een verhoogde bak op een, zo te zien, beschutte plaats. Tenzij het water er niet weg kan, verwacht ik daar niet meteen problemen door te nat of te koud.

Weet je nog welke Salvia je geplant hebt? Sommige Salvia's, zoals Salvia farinacea, zijn eenjarig.
O.a. de verschillende types Salvia officinalis (het keukenkruid) en Salvia nemerosa zijn winterharde, vaste planten. Salvia microphylla zijn matig winterhard.

Ik weet nog niet wat het hier gaat worden, maar ik heb me onlangs laten verleiden door Salvia 'Royal Bumble' (https://www.tuinadvies.be/plantengids/9005/salvia-royal-bumble).

Ik zou er ook smalbladige voorjaarsbollen inzetten (sneeuwklokje, crocus, muscari, chionodoxa ...) en misschien ook late bloeiers als Cyclamen hederifolium en Cyclamen coum. Die sterven na de bloei bovengronds af, zodat er ruimte blijft voor de zomerbloeiers.
dinsdag 14 mei 2024 - 19:40
Tuinprins

Tuinprins

Als de grond waarop de plantenbak staat, slecht water doorlatend is dan wordt in een langdurige natte periode zoals we die sinds oktober hebben de plantenbak een badkuip waarin de wortels van de planten te nat komen te staan en gaan rotten. Dan komt er in het voorjaar weinig meer op.

Je kunt daar van alles inzetten: van eenjarigen tot laagblijvende heesters.

Tegenwoordig moet alles 'laag' blijven en veel vrouwen houden ook al niet van geel, rood en oranje ... dat beperkt de keuze aanzienlijk!

Gegroet, de tuinprins
woensdag 15 mei 2024 - 06:16
anneke129

Anneke129

De bloembak is waterdoorlatend enkel de blokken staat op een betonsokkel in het midden is het aarde.
In de bloembak stond Salvia "Marvel rose" en Salvia 'Salute Ice blue"
En elders in de tuin stond Salvia nem."caradonna"
Ook mijn Echinacea purpurea komen niet meer uit

Grt Anneke
woensdag 15 mei 2024 - 11:21
Tuinprins

Tuinprins

Wat ik bedoel is het volgende: indien de grond waarop plantenbak staat verdicht is dan zakt het water zeer moeizaam in de grond. De grond kan bijv. verdicht zijn doordat er met (zware) machines in de tuin of aan het huis gewerkt is. De grond onderin de bak had losgemaakt moeten worden of je had met een grondboor diepe gaten moeten maken en die opvullen met grind. Verder houdt potgrond veel water vast. Doordat het afgelopen winter en dit voorjaar zeer nat is komen de wortels van de planten te nat te staan en gaan rotten.

Echinacea is ook zo'n plant die zeer slecht tegen winterse nattigheid kan. Drainage moet zeer goed zijn en bij de aanplant GEEN potgrond o.i.d. gebruiken.

Gegroet, de tuinprins

woensdag 15 mei 2024 - 17:04
anneke129

Anneke129

het is hier ook kleigrond mss ook daarmee
donderdag 16 mei 2024 - 18:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).