menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Toscaanse jasmijn

zoeh

Zoeh

Hallo,

Deze toscaanse jasmijn heb ik in het najaar aangepland, ik hoopte dat hij dan goed geworteld het voorjaar in kon. Echter na de week strenge vorst van een paar weken terug ziet hij er niet best meer uit. Vraag me af of hij nog wel leeft. Wat kan ik het beste doen? Kort snoeien of niks doen. Of maar meteen een nieuwe als hij toch niet te redden is?
Alvast bedankt voor advies!

Bloemen & Planten

woensdag 3 maart 2021 - 16:47
danny2

Danny2

Ik zou afwachten, waarschijnlijk zijn de stengels nog intact en loopt ze weer uit, de bevroren bladeren vallen eraf. Dit proces kan wel wat duren. Worden de stengels na verloopt ook dor bruin kan je ze afknippen tot aan de nog groene delen. Meestal lopen deze planten ook weer uit vanaf vanonder. Waarschijnlijk staat ze ook op een te winderige plaats, hier zie ik nauwelijks vorstschade.

groetjes danny
woensdag 3 maart 2021 - 17:44
Tuinprins

Tuinprins

Toscaanse jasmijn moet je ook nooit in het najaar aanplanten. Matig winterharde planten plant je in mei/juni uit. Ze wortelen dan voor de winter vast en kunnen meer hebben. Vergeet ook niet dat dit soort planten in een kas zijn opgekweekt waardoor de groei 'softer' is als van planten die buiten worden opgekweekt.

Verder: afwachten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 maart 2021 - 05:50
Chrisvn

Chrisvn

Hier ook, 30 stuks bruin. Maar ik hoor het bijna bij iedereen die Toscaanse Jasmijn heeft staan, ook oudere exemplaren hebben een tik gehad van de vorstperiode. Heb wat oud blad eraf geschud, met m'n nagel even getest of de stengels nog groen zijn. Net boven de grond zit nog groen blad dus dat zal wel in orde zijn, maar het meeste daarboven ziet er wat houtig uit.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat het voor het grootste deel afgeknipt zal moeten worden straks. Helaas voor niets wat langere exemplaren gekocht. Maar goed, even afwachten maar.
donderdag 4 maart 2021 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon