menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Resistente rozen..

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

hallo

Kan iemand mij zeggen of david austin rozen ook gekweekt zijn op ziekte resistentie of niet zozeer...
Ik zou nl. nog wat rozen plaatsen ,maar zou nu toch zeker gaan voor de (meer) resistente soorten met keurmerk zoals "ADR" , "Excellence" en zo meer...

Jammer genoeg vind ik dergelijke labelrozen niet in de buurt ,enkel de austin rozen.
Heeft er iemand ervaring hiermee ,of waar geraak je aan bv.de ADR rozen (wel te bestellen via internet)
Rozen die ik nu staan heb ,hebben ondanks de geschikte plaats , het ganse seizoen geen blad zonder zeer regelmatig spuiten ,en dat ga ik zeker niet meer doen

Groeten , Peter
donderdag 26 februari 2015 - 20:46
Patrikc

Patrikc

Hier zegt Austin zelf welke van zijn rozen het meest resistent zijn:
http://www.davidaustinroses.com/english/Advanced.asp?PageId=1916
donderdag 26 februari 2015 - 23:08
Polplastron

Polplastron

Resistentie is een heel groot woord ... Er zijn namelijk een aantal zaken die hoe dan ook belangrijk blijven.

Rozen die:
1) op de juiste standplaats staan, worden zelden ziek. Hierbij is zon belangrijk, liefst vanaf zo vroeg mogelijk 's morgens zodat ze na de nacht kunnen drogen. Het aantal uren zon hangt sterk af van roos tot roos. Sommige rozen worden zelfs lelijk als ze te veel in de zon staan op het heetst van de dag!

2) een luchtig plekje uit de wind hebben kunnen goed drogen wat belangrijk is om schimmels tegen te gaan. Luchtig wil zeggen dat ze wat plaats rondom zich hebben en dus niet volledig ommuurd staan of volledig omgeven door hoge planten of hagen. Te veel wind is daarentegen ook weer niet goed omdat dit de planten kan beschadigen. Het is een kwestie van wat evenwicht zoeken

3) de juiste bodem hebben zijn vaak goed beschermd tegen ziektes en plagen. De juiste bodem houdt in dat de bodem "levend" moet zijn: compost is écht een grote PLUS voor wie rozen gezond wil houden. Een juiste bemesting is een tweede zaak: te veel stikstof zorgt voor een te sterke groei en dit is o.a. voor bladluizen erg aantrekkelijk. Een goede organische meststof voor bloeiende planten (of bijvoorbeeld voor tomaten) is daarom belangrijk. Rozen gaan echter niet dood van te weinig mest, maar een teveel kan wel schaden. Een handje patentkali in het voorjaar zorgt voor een goede weerstand.

4) hun ding mogen doen, geven vaak het meeste plezier. Al het gespuit met allerlei middeltjes dient tot niets. Mijn rozen groeien en bloeien ieder jaar weer met volle overgave, soms zitten er eens bladluizen op, maar die worden natuurlijk bestreden door sluipwespen, lieveheersbeestjes en vogels die vanzelf in de tuin komen. Sterroetdauw komt in elke rozentuin wel eens voor en daar gaat zelfs de meest resistente roos niet altijd aan voorbij.

ADR is een predikaat dat een indicatie geeft, maar ook deze rozen worden ziek als bovenstaande voorwaarden niet voldaan zijn. Kies in eerste instantie de rozen die je graag zou hebben op basis van kleur, vorm, geur of wat je dan ook wil en kies vervolgens de meest resistente eruit als je wat keuze hebt. Zelf heb ik bijna enkel oude rozen in mijn tuin die volgens heel wat auteurs helemaal niet resistent zijn of zelfs ronduit zwak; het tegendeel kan ik echter met gemak bewijzen aan wie in de zomer eens langskomt!

Goede rozen kan je o.a. verkrijgen bij
http://www.bierkreek.nl/nl/home.html => Ecologisch gekweekt!!!!
en bij
http://www.lens-roses.be/index.dhtml

Beiden verzenden hun rozen indien gewenst al kunnen de kosten naar het buitenland wel oplopen. Ik weet echter niet meteen vanwaar je bent, dus je ziet maar.

Overigens kocht ik ook bij deze
null http://www.schmid-gartenpflanzen.de/
reeds mooi materiaal.

Indien je écht een goede keuze wil maken, raad ik je volgende literatuur aan:
"Het grote rozenboek" van Charles & Brigid Quest-Ritson, uitgegeven bij Terra
=> Hierin staat een mooi overzicht van allerlei rozen van botanisch over oud tot modern.
=> Dit boek was destijds spotgoedkoop, de vernieuwde versie is echter heel wat duurder. Misschien dat je het oude boek nog vindt op Marktplaats of Ebay? En anders is de bibliotheek vast een oplossing.

"Geïllustreerde rozenencyclopedie" van Nico Vermeulen, uitgegeven bij Rebo
=> Dit boek gaat vooral in op moderne rozen al komen er hier en daar ook wat botanische en oude rozen aan bod.
=> Dit is een boekje van iets meer dan 10 euro, maar het is écht wel z'n geld waard!

Zelf heb ik ondertussen een hele bibliotheek-kast vol, maar deze twee boeken pak ik toch nog regelmatig vast hoor!

Groeten,

Pol
vrijdag 27 februari 2015 - 10:34
svoffel

Svoffel

@ Poplastron,


Volg ook met deze topic.
Bedankt voor de informatie en websites, ga weer tijd achter de pc verbrengen



groetjes

Simone
vrijdag 27 februari 2015 - 13:17
peter2

Peter2

inderdaad bedankt voor de uitvoerige informatie
vrijdag 27 februari 2015 - 17:20
Polplastron

Polplastron

Ik hoop dat jullie er wat mee zijn! In elk geval ... graag gedaan!
maandag 2 maart 2015 - 14:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon