menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Persicaria bistorta - Adderwortel

Ga naar meest recente reactie

JosDebouvere

JosDebouvere

Hallo,
U beschrijft persicaria bistorta als 'woekerend'. Is dit uitsluitend via 'uitlopers' of ook nog anders ? En is dit woekeren problematisch (bv. niet meer weg te krijgen, of het verdringen van buren zoals bv Caryopteris, enz.) ? En ten slotte, geldt dit ook voor cultivars zoals amplexicaulis ?
Alvast bedankt voor uw reactie.Deze vraag is gesteld vanop Persicaria bistorta - Adderwortel.
zondag 10 februari 2013 - 11:26
kurt

Kurt

Dag Jos,

Deze Persicaria of duizendknoop heeft niet voor niets de Nederlandse benaming adderwortel gekregen. Zeer mooie vaste plant, maar het addertje onder het gras zijn zijn wortels die jaarlijks ruim een halve meter verder kruipen. Al snel groeien ze dan ook tot bij hun buren. Bij een Caryopteris die al een halve meter hoog is zullen ze niet veel schade berokkenen.
Het is nu wel zo dat je ze makkelijk letterlijk in de perken kan houden door ze op te sluiten en ze in een emmer, kuip of een afgesloten rubberboord of dergelijke te planten. Deze P. bistorta zal max. 20 cm diep gaan met zijn uitlopers en het is niet zoals bij bamboe die door alles heen zal groeien.

Er zijn nog andere woekeraars in zijn familie zoals de Fallopia maar van de Persicaria amplexicaulis hoef je geen schrik te hebben. Deze groeit polvormig uit en niet via worteluitlopers (zoals bij brandnetels).

Het zijn alleszins allemaal mooie vaste planten die een meerwaarde zijn in elke tuin.

Veel succes,
Mvg,
Kurt
zondag 10 februari 2013 - 11:52
minouke

Minouke

P. bistorta woekert via uitlopers.
in vochtige grond meer dan op droge grond maar echt problematisch zou ik het niet noemen.
P. amplex. doet dit ook op dezelfde manier.
Ik heb daarvoor rond de plant planken (br. 15cm) in de grond gestoken (tuinhout) en dat houdt ze wel tegen.
ze wortelen niet zo diep.
zondag 10 februari 2013 - 11:55
JosDebouvere
maandag 11 februari 2013 - 20:31
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Ik zou deze plant langs mijn vijver willen planten. Vormen de wortels een probleem voor mijn vijverfolie?
donderdag 14 februari 2013 - 14:49
Octavia1998ykz

Octavia1998ykz

Ik zou deze plant langs mijn vijver willen planten. Vormen de wortels een probleem voor mijn vijverfolie?
donderdag 14 februari 2013 - 14:50
Tuinman65

Tuinman65

Nee, helemaal niet.

Leo
donderdag 14 februari 2013 - 15:36
Tuinprins

Tuinprins

Persicaria amplexicaulis breidt zich wel uit maar woekert niet. Heb al jaren verschillende soorten in de tuin staan. Om de paar jaar een stuk van de pol afsteken om te voorkomen dat de plant te veel plaats inneemt.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 februari 2013 - 21:21
Groene tuin

Groene tuin

Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen week 30 stuks persicaria speciosa en 40 stuks persicaria bistorta in mijn tuin aangeplant.nu lees ik ze woekeren. Moet ik ze uit tuin halen? Groeien ze door beton en bestrating?

Groetjes,
Lida
zondag 29 mei 2022 - 02:44
Tuinprins

Tuinprins

Misschien hebt U een verkeerd idee van woekeren ...

Onder 'woekeren' van planten verstaan we in het vak dat de plant uitlopers vormt die een eindje van de moederplant boven de grond komen. Dit kan soms gewenst zijn (bijvoorbeeld bij vakbeplanting waar het maar om een soort gaat en je zo snel een dichte beplanting krijgt die het onkruid goed onderdrukt), meestal echter niet omdat een woekeraar andere planten verdrukt. Sommige woekeraars zijn relatief makkelijk in toom te houden door consequent de uitlopers te verwijderen. Bij andere woekeraars gaat dit wat lastiger omdat de uitlopers zich niet al te gemakkelijk laten verwijderen (bijv. bij woekerende bamboesoorten) of doordat de uitlopers in de pollen van andere planten zitten.

Weinig woekeraars hebben het vermogen om door beton heen te groeien. Van Japanse duizendknoop ( Fallopia japonica) is bekend dat die door asfalt kan groeien. Door bestrating heen groeien is ook bekend van enkele woekeraars maar meestal betreft het hier bekende onkruiden als heermoes, zevenblad en kweekgras.

Omdat jij 40 stuks van Persicaria bistorta hebt aangeplant vermoed ik dat het gaat om vakbeplanting. Als de plant goed 'opgesloten' zit zou ik mij om het woekeren van deze plant geen al te grote zorgen maken.

Als het bij Persicaria speciosa gaat om Persicaria amplexicaulis 'Speciosa': deze soort woekert niet. Hij dijt wel uit (d.w.z. dat de pol breder wordt) maar uitdijen is toch heel iets anders als woekeren. Ik heb een aantal soorten van Persicaria amplexicaulis al meer dan 20 jaar in de tuin staan en ik kan je verzekeren dat van 'woekeren' geen sprake is.

Gegroet, de tuinprins
zondag 29 mei 2022 - 07:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon