menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Epiphyllum

Ga naar meest recente reactie

Lucia

Lucia

Ik heb deze plant gekocht, maar heb nu een vraagje.
Ik als leek dacht dat dit een hybride was. Maar nu vind ik gegevens op het net die zeggen.
Epiphyllum Ackermannii is Disocactus ackermannii. Dan zou het een sp. zijn. Met nog de nodig pseudo's. Zo als zo vele.
Wat is het nu? Een sp. of een hybride?
donderdag 22 februari 2007 - 10:18
Pieter

Pieter

Om het nog wat eenvoudiger te maken, ackermannii is beide, zowel hybride als botanische soort. De botanische soort is Nopalxochia ackermannii, ook wel Disocactus ackermannii genoemd. Daarnaast heb je de oude hybride epiphyllum 'Ackermannii'. Beide hebben donkerrode bloemen. Ze zijn het gemammelijkste te onderscheiden aan hun stengels. De hydride heeft vaak driekantige stengels die bovendoen ook nog eens bedoornd zijn. De hybride is ook een heel forse plant met vaak rechtopstaande stengels. De botanische soort is een stuk lichter qua plant.
donderdag 22 februari 2007 - 10:35
Lucia

Lucia

Oke,
Ik heb driekantige stengels met doorns. En rechtop staande stengels. Dus Epiphyllum 'Ackermannii' Hybride. Dank je wel Pieter. Weer wat wijzer.
donderdag 22 februari 2007 - 15:46
Pieter

Pieter

Let wel, er zijn duizenden hybriden in omloop. De meestvoorkomende is echter wel die Ackermannii en de bloemkleur is ook niet zo vaak voorkomend bij de andere.
donderdag 22 februari 2007 - 15:51
Lucia

Lucia

Ja dat is altijd afwachten. In ieder geval gekocht als zijnde Epiphyllum Ackermannii. Als hij wil bloeien laten we de bloemen wel op het forum zien. Ik heb nog meerdere hybride. Allemaal nog bladstekken.
Coral dance, Cooperii, Madonna, Deutsche Kaiserin, Emerald, Star flight, 2X NN rood.
2 sp. anguliger, oxypetalum. Van de angeliger ben ik 100% zeker van rest moet ik maar aannemen dat men mij de juiste naam heeft verteld.
Het zal nog wel een paar jaar duren eer ik daar bevestiging van heb door de bloemen.
donderdag 22 februari 2007 - 16:11
maurice2

Maurice2

lucia
[afbeelding verwijderd niet-https]


Hier een foto

Maurice2
donderdag 22 februari 2007 - 16:16
Lucia

Lucia

mooie he1
donderdag 22 februari 2007 - 16:40
rakker

Rakker

Zijn er nog epiphyllum liefhebbers actief op dit forum ?
donderdag 18 augustus 2022 - 13:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon