menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten te klein

Ga naar meest recente reactie

Lila

Lila

Hallo,
ik ben hier terechtgekomen omdat ik een probleem heb met mijn tomaten. Ik laat ze groeien in een smalle strook aarde in onze veranda en leid ze dan langs een touwtje tegen het dak. Dit jaar blijven ze echter bedroevend klein. Ze zijn met moeite drie centimeter in diameter ( Marmande ). De bladeren zijn fors en groot.
Waarschijnlijk heeft het hiermee te maken : ze staan altijd op dezelfde plaats, nu al het zevende jaar, in dezelfde aarde. Ieder winter geven we de aarde een omwoelbeurt met konijnenmest. Ieder jaar hadden we prachtige tomaten, nu niet meer. Heeft iemand een oplossing ?
Vriendelijke groeten,
Lila
vrijdag 18 juli 2008 - 12:10
annd6

Annd6

Waarschijnlijk ligt het toch wel aan het feit dat ze zeven jaar lang op dezelfde plaats staan.
Dat de bladeren wel weelderig groeien zou ook overbemesting kunnen zijn.....

André zou misschien wel nog iets meer weten over de oorzaak.

Welkom op dit forum!

Groetjes
Ann
vrijdag 18 juli 2008 - 12:14
Lila

Lila

Dank je Ann.
Komt André automatisch langs op dit forum of moet ik hem contacteren ?
Groetjes,
Lila
vrijdag 18 juli 2008 - 12:17
annd6

Annd6

Ja André is moderator groenten, die komt zeker hier langs

Groetjes
Ann
vrijdag 18 juli 2008 - 12:20
cetinel

Cetinel

is je grond na zeven jaar niet te zuur??
vrijdag 18 juli 2008 - 22:26
Lila

Lila

Cetinel, hoe kan ik dat te weten komen ?
zaterdag 19 juli 2008 - 08:33
cetinel

Cetinel

beetje van je grond meenemen en de zuurtegraad laten testen bij de aveve bijvoorbeeld.
als je elke keer telkens met konijnekeutelkes bemestte is dat wellicht ook te eenzijdig geweest...
heb je ooit kalk gestrooid?? als je grondte zuur is moet je kalken.
zaterdag 19 juli 2008 - 10:12
Lila

Lila

Ok, ik ga eens informeren bij Aveve.
Groetjes,
Lila
zondag 20 juli 2008 - 09:08
Markie

Tekst aangepast

Markie

Lila,
als je enkel maar met dierlijke mest bemest ga je na verloop van tijd toch wel een aantal stoffen missen in de bodem, waaronder het zo belangrijke fosfor.
Wij mesten elk jaar bij met een organische meststofmengeling van AVEVE of DCM, (voor tomaten zeker niet meer dan de minimum hoeveelheid vermeld op de zak), en een beetje beendermeel voor extra fosfor (vooral kolen zijn gevoelig voor fosforgebrek).

Twijfel je aan de zuurtegraad van je grond kan eens bekalken zeker geen kwaad, wij doen dat eens om de 2 tot 3 jaar na de teelt.

Hier vind je nog wat mooie praktijkervaring met bemesten: http://http://www.freewebs.com/ruudendiana/bloedbeendermeel.htm
zondag 20 juli 2008 - 11:26
Lila

Lila

Dank je Markie, ik had ook het gevoel dat het iets in die richting zou zijn.
Maar concreet : is er nu nog iets wat ik zou kunnen doen om mijn tomaten te laten groeien, ik bedoel in dit groeiseizoen ?
Groetjes,
Lila
maandag 21 juli 2008 - 09:29
Markie

Markie

Wat ideetjes:
-Voorzichtig wat organische meststof inwerken (inwerken omdat het anders gaat schimmelen)
-Vloeibare meststof voor tomaten (AVEVE)
-Het aantal trossen beperken of trossen uitdunnen
-Geen blauwe korrel, geeft te veel stikstof op korte tijd, blad had je genoeg?
-Niet meer op een wonder hopen...

en na het groeiseizoen bekalken, komende winter enkele zakjes compost onderspitten i.p.v. de keuteltjes,
en een week of 4 voor het planten nog wat organische meststof inwerken (nooit meer dan de aanbevolen hoeveelheid)

Met compost mag je gerust reaal zijn, wij planten in potten op zuivere compost met een kleine dosis organische meststof, werkt prima.

Als de hoogte geen probleem is kan je nu ook nog een flinke laag compost rond de planten leggen, leg dan eerst wat korreltjes organische meststof, moet je die al niet meer inwerken.

Gr, Mark.
maandag 21 juli 2008 - 10:36
the666bbq

The666bbq

Mark, ik weet niet of je het label van de (vloeibare) aveve tomatenmest al eens hebt bekeken maar die zijn toch ook gul(ler) in de stikstof dan in de andere stoffen hoor. Het is wel de goedkoopste maar als je de samenstelling vergelijkt met die duurste (dcm geloof ik) dan zal je zien dat NPK net andersom is. P is goed voor de wortels en bloemzetting, K is goed voor de knol/vruchtvorming dus nu kom je beter uit met die duurderde (omdat die meer kalium heeft) dan met die van het huismerk.
dinsdag 5 augustus 2008 - 15:51
Markie

Markie

Neen, nog nooit bekeken, en ook nog niet gebruikt.
Nog nooit tomaten moeten bijmesten, gewoonlijk wel met te veel mest begonnen met de bekende krullende bladeren tot gevolg
Maar ik zou dan ook zeker voor de duurdere kiezen
dinsdag 5 augustus 2008 - 19:51
Lila

Lila

Die kalium, kan je die ook apart bijgeven ?
maandag 11 augustus 2008 - 16:31
Rita1960

Rita1960

Hoi Lila,

Je kunt ook Kalium apart toevoegen. AZ of ecostyle heeft meststoffen die zowel als alleen N(stikstof),
P (fosfaat) of K (kalium) verkopen.

Groetjes,

Rita
maandag 11 augustus 2008 - 19:24
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

trouwens, ik verhuis mijn serre ieder jaar en ik vind de groottes dit jaar ook niet altijd representatief voor de soort. Zal ook wel voor een stuk aan de k*tzomer liggen (traag rijpen, veel bloesemrui, veel 'catfacing', heel wat tomaten zonder zaden, ... allemaal tekenen dat de tomaten het toch niet helemaal naar hun zin hebben - kan ook moeilijk anders voor een plant die uit Zuid-Amerika komt en het hier moet doen met temperaturen die al maanden amper boven de 20°C kruipen en waar het bijna elke dag geregend heeft)

Dit is de oogst van gisteren trouwens , dus niet allemaal kommer en kwel maar toch...
[afbeelding verwijderd niet-https]

De meningen over het al dan niet laten staan van tomaten op dezelfde plaats durven ook wel eens uiteenlopen, er zijn er die zweren dat ze op dezelfde plaats moeten blijven staan. Sommige mensen hebben ook niet echt de keuze, als je tuintje net de verkeerde kant op georiënteerd staat en dat hoekje vangt net genoeg zon dan is het daar of niet he... Als je de mogelijkheid hebt om te roteren dan zal het zeker geen kwaad kunnen
donderdag 14 augustus 2008 - 11:51
Lila

Tekst aangepast

Lila

Hoi, ben jaloers van jullie foto's. Mijn echtgenoot heeft ook zo'n toestelletje, maar dat is meestal mee naar zijn werk. Ik moet me dringend wat organiseren.
Ik heb ook op mijn oren gekregen van mijn lieverd. Blijkbaar is er dit jaar toch "nieuwe aarde" lees : van buurman landbouwer, meegemengd met de konijnenkeutels, dus het moet iets anders zijn.
Maar : onze veranda is niet helemaal dicht. Aan de kant waar de goot hangt, is ze een beetje open, het regent dus min of meer rechtstreeks in onze veranda ( daar zit geen grond, maar een binnenbeekje ). Dus zou het kunnen dat het daar een beetje te koud geweest is ? Bovenaan zie ik al één tomaat met een diameter van 6 cm, dat is al een heel verschil met de knikkertjes die we nu oogsten ?
Groetjes, Lila
donderdag 14 augustus 2008 - 15:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon