menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

VELT

Ga naar meest recente reactie

olivierr

Olivierr

Ik heb hier op het forum gelezen dat sommige tuiniers de wisselteelt van Velt toepassen. Wat houdt deze in? Hoeveel en welke groepen zijn er en hoe volgen ze elkaar op?

Groeten Olivier
woensdag 8 augustus 2007 - 11:53
Helianthus

Helianthus

Goh Olivier, jij stelt altijd moeilijk vragen hoor
Hahaha, nee hoor, ik ben zoals je al wel weet zelf zo'n VELT-aanhanger.
Er zijn zoveel mogelijkheden om vruchtwisseling toe te passen dat het onbegonnen werk is deze allemaal in één antwoord te vatten.
Hangt er allemaal vanaf welke gewassen je wil telen.
De simpelste indeling is deze met 6 percelen;

koolgewassen
bladgewassen
vruchtgewassen
wortelgewassen
aardappel en/of aardbeien
peulgewassen.

Je "roteert" dan op je percelen van onder naar boven, dit wil zeggen na koolgewassen komen op dat perceel het volgende jaar bladgewassen, na de bladgewassen op dat perceel de vruchtgewassen enz...

Een tweede mogelijkheid is 8 percelen;

kool
blad
vrucht
aardbei
aardbei
wortel
aardappel
peul

In deze opdeling kan je je aardbeiden twee jaar na elkaar laten staan.
Op het eerste perceel (dat na de vruchtgewassen) plant je aardbeien, nieuwe plantjes.
Op het volgende aardbeiperceeltje blijven de plantjes van vorig jaar staan.
Zo vervang je ieder jaar dus de helft van je aardbeiplantjes.
Verder volgt het systeem dezelfde rotatie als in het eerste voorbeeld.

Derde mogelijkheid (deze pas ikzelf toe vanaf volgend jaar);

kool
blad
vrucht
aardappel
groenbemester
aardbei
aardbei
wortel
aardappel
peul

Hier heb je dus twee percelen voor aardappelen (vroege en late bijvoorbeeld) terwijl je ook één perceel vrijhoudt voor een groenbemester.
Eventueel zou je op dat perceel ook kunnen opteren voor wat éénjarige kruiden.

Meer voorbeelden ga ik hier niet geven, dat zou te ver leiden.
Eén ding is zeker, hoer meer percelen, hoe makkelijker je alles kan aanpassen aan je behoefte.
Ook kan je op deze manier beter de wachttijden respecteren voor koolgewassen en aardappelen bijvoorbeeld.
Je kan dan ook nog meer specifiek gaan indelen naar hoofdteelten, voor- en nateelten maar zoals gezegd dat zou ons hier toch echt wel te ver leiden.
Zoals ik je reeds aanraadde; schaf je het Handboek ecologisch tuinieren van Velt aan, daarin vindt je dit alles en nog een kleine 800 blz meer aan waardevolle info.

Veel succes en groetjes, Gert.

woensdag 8 augustus 2007 - 12:21
andre

Andre

Dag Gert.

Deze methode gebruik ik ook al zeer lang, maar voor de peulgewassen worden er twee verschillende percelen gebruik een voor de bonen en een voor de erwten

Groetjes andre
woensdag 8 augustus 2007 - 12:58
olivierr

Olivierr

Dank voor de info!

Ik ga het boek aanschaffen.

Groeten Olivier
woensdag 8 augustus 2007 - 13:05
Helianthus

Helianthus

Hey André,

Er zijn inderdaad voor- en tegenstanders van het samen plaatsen van bonen en erwten.
In het Velt-systeem (om het zo maar even verder te noemen) worden ze samen geplaatst als vlinderbloemigen terwijl er tegelijk vaak wordt geopperd dat ze beter niet samen staan...
Als ik me niet vergis maak jij daar ergens op jou site ook gewag van, is het niet ?
Ikzelf heb er (voorlopig) nog geen nadeel van ondervonden dus hou ik het maar op hogervermelde indeling.

Groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 15:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon