Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/prei_van_op_het_veld_tot_op_het_bord

Tuinadvies

Toon alles uit: "Groenten"

Prei van op het veld tot op het bord

Prei is een veelzijdige bladgroente die dagelijks gebruikt wordt in de keuken. Prei is familie van de ajuin en komt uit de lookfamilie. Alle delen zijn eetbaar, zelfs de wortels, maar het witte gedeelte, de bladscheden zijn het lekkerst en zachtst. Dit deel bevindt zich onder de grond. Het bovengrondse gedeelte, de groene bladeren zijn wat taaier maar kunnen ook gebruikt worden voor consumptie. De wortels geven een pittige smaak aan salades en kunnen gefrituurd worden. 

zelf prei telen

Prei in de tuin

Bij het telen wordt prei ingedeeld in vroege rassen (zomer- en vroege herfstteelt) en winterrassen. De vroege rassen groeien snel en kunnen de hele herfst door worden geoogst. De winterrassen groeien langzamer en groeien beter bij lagere temperaturen. Ze zijn ook zeer goed bestand tegen vorst. Winterrassen zoals Winterreuzen kan je oogsten tot maart. Prei houdt van een voedingsrijke, vochthoudende bodem en heeft veel stikstof nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Prei is het hele jaar door verkrijgbaar. Koop je prei in de winkel dan kan je ze een aantal dagen in de koelkast bewaren. Pak ze bij voorkeur in zodat de stengels niet uitdrogen. Prei uit eigen moestuin en ongewassen kan je een tweetal maanden bewaren op een koele en vochtige plaats. Dit kan je doen door ze in te kuilen want de aarde is de beste koelkast. Deze techniek is oeroud maar heel efficiënt! Bij het inkuilen graaf je een kuil van ongeveer 25 cm. Vul de kuil met stro en schik de preistelen naast elkaar. Om ziekten en vorming van schimmels te voorkomen mogen de preistelen elkaar niet raken. Maak de kuil dicht met stro en aarde. 

Is prei gezond?

Zoals alle andere groenten en fruit is prei goed voor onze gezondheid. Prei bevat veel vezels en andere voedingsstoffen zoals vitamine A en K. Prei bevat ook een behoorlijke hoeveelheid ijzer. De aanwezigheid van fytonutriënten heeft een positieve invloed op de bloedvaten en neutraliseren de schadelijke effecten door vrije radicalen in ons lichaam. De rijke combinatie aan vitaminen, mineralen en fytonutriënten kan helpen om heel wat ziekten zoals aderverkalking, diabetes en luchtwegeninfecties te voorkomen. De meeste voedingsstoffen bevinden zich in het groene gedeelte. 

Oogsten en klaarmaken van prei

Prei in de keuken

Voor je prei klaar maakt moeten de stengels grondig gewassen worden. Snijd de wortels onderaan het witte gedeelte volledig af. Verwijder de buitenste groene bladeren en snijd ook de verdroogde punten van de bladeren af. Spoel de prei grondig onder stromend water en laat goed uitlekken. Prei is lekker in soep, in een wokgerecht, gestoofd of gekookt. Het groene gedeelte kan ook gedroogd worden om te gebruiken als specerij in kaas, sauzen, aardappelbereidingen,… Heb je zelf een droogoven dan kan je bijvoorbeeld je eigen bouillonkruiden maken en er gedroogde prei in verwerken. 


#5438

Auteur: Inge
Redactie Tuinadvies