menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzopen voetbalgras

Ga naar meest recente reactie

Frévdb

Frévdb

Hey Iedereen,

Ik schrijf jullie even aan in functie van de voetbalclub waarbij ik actief ben.
Net zoals de afgelopen seizoenen, zien we dat ons voetbalveld (geen kunstgras) heel wat moeilijkheden heeft met de vele regen van de afgelopen weken. Er wordt vrijwel dagelijks gespeeld/getraind op het veld, dus er is wel sprake van intensief gebruik.

Helaas hebben we +/- de helft van onze activiteiten van de afgelopen 4 weken moeten staken wegens een onbespeelbaar terrein. De drainage is een 4-tal jaar geleden vervangen, dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Het duurt gewoon vrij lang vooraleer het water deftig door de bovenlaag kan sijpelen.
Ondertussen heb ik al begrepen dat prikken hiervoor de beste (enige?) oplossing is.

We zijn een kleine 'dorpsclub', dus ik ben op zoek naar een budgetvriendelijke oplossing. We kunnen het laten doen door de firma die onze velden onderhoud, maar gezien het intensieve gebruik, vermoed ik dat het niet onverstandig zou zijn om zelf een toestel hiervoor aan te kopen.

We beschikken in ieder geval over een zitmaaier, waaraan een prikker zou kunnen gekoppeld worden.

Ik kamp echter nog met enkele vragen:
* holle pinnen of stervormige pinnen?
* Kan dit het hele seizoen door gebruikt worden (van pakweg september tot eind mei)?
* Welke andere 'bewerkingen' zijn hieraan gekoppeld? Maaien - prikken - walsen, of andere volgorde? Eventuele bijkomende acties?

Ik hoop dat jullie me alvast op de juiste weg kunnen zetten...
Eventuele suggesties voor aankoop zijn steeds welkom.
Alvast bedankt voor de reacties!
maandag 20 november 2023 - 15:48
leerling

Leerling

Hier werd om die reden kunstgras gelegd. Zo heeft de club ook minder velden nodig.
Als je het zou overwegen, wel vermijden dat er rubberen "kogeltjes" worden gebruikt. Die zouden kankerverwekkend zijn.
maandag 20 november 2023 - 19:25
Frévdb

Tekst aangepast

Frévdb

@ Leerling

Ik vrees dat we niet over zulke budgetten beschikken momenteel....
Ik ben er ook van overtuigd dat we de impact van de regen, mits wat extra inspanningen, kunnen terugdringen.
(Maar misschien ben ik wat naïef daarin, de toekomst zal het uitwijzen )
dinsdag 21 november 2023 - 17:19
leerling

Leerling

Ik heb nul ervaring, maar walsen lijkt me een slecht idee. Het water kan nu al slecht weg en dan ga je de bodem nog verder verdichten.
Ik weet niet of prikken zou helpen, maar de keuze tussen holle pinnen of stervormige lijkt me weinig relevant. Die holle gaan meteen opgevuld worden door de grond. (Het praatje dat die grond er bij elke nieuwe prik er weer uit zou komen lijkt me prietpraat.)

Hebben jullie die drainage laten aanleggen? Zo ja, wat is het advies van de firma die dat gedaan heeft?

Hebben jullie al met het gemeentebestuur gesproken? Misschien willen zij financiele hulp bieden?
donderdag 23 november 2023 - 23:53
Frévdb

Frévdb

Drainage is inderdaad aanwezig - een 3-tal jaren geleden gelegd, die doet zijn werk nog goed.
De 'aannemer' die dat heeft gedaan, raadt inderdaad aan om te gaan prikken.

Tussenkomst van het gemeentebestuur is helaas niet aan de orde - relatie is niet top, dus daar moet het huidige clubbestuur opnieuw investeren. Is work in progress...
woensdag 29 november 2023 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon