menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Van wie is dit hol?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Van wie zou dit hol zijn? Deze ochtend ontdekt midden in de tuin. Hol zelf is denk ik een goeie vuist dik. Er zijn 3 holletjes dicht bij elkaar. Elk maximum één meter vaneen.

Allemaal Beestjes

vrijdag 29 september 2023 - 19:24
Dany

Dany

Ratten???
vrijdag 29 september 2023 - 20:22
Roeliee

Roeliee

Nog even verder op onderzoek gegaan... Er zijn nog enkele, veel kleinere hollen in de buurt. Dit keer zonder zandhoopje voor de deur. Als ik met een stok pook in de hollen, is geen enkel dieper dan 20 cm...
vrijdag 29 september 2023 - 20:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Probeer eens te poken met iets flexibels? Ik verwacht dat de holen na zo'n 20cm horizontaal verder lopen.

Het ziet er voor mij ook een rattenhol uit. En zeker als je er verschillende in elkaars buurt hebt, zit daar waarschijnlijk een heel nest. Ze maken meer dan een weg naar buiten als nooduitgang.

Wat hier een tijd schijnt te helpen is er regelmatig een gieter water in leeg maken.
Het gat dichtproppen met krantenpapier waarin je flink wat pepers hebt gestrooid en over dat papier dan weer een laag zand leggen vinden ze ook niet leuk, zeker niet als ze zich er een tweede keer een weg door moeten zoeken.
(Ik heb ooit een boel grotendeels vervallen specerijen geërfd. Alles wat enigszins pikant was heb ik samen in een bokaaltje gedaan.)

Een goede beschrijving van de bruine rat en haar levenswijze vind je op https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogdiersoorten/bruine-rat
zondag 1 oktober 2023 - 18:41
Boerke

Boerke

Ik dacht ongeveer dezelfde vraag te stellen. Een vrouw vroeg me wat dit kon zijn. Heeft enkele foto's doorgestuurd. Ook enkele grote en kleinere gaten in de gazon. Ik denk dat ik dan hier het antwoord weet.

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 november 2023 - 18:33
Boerke

Boerke

Nog één.

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 november 2023 - 18:33
Boerke

Tekst aangepast

Boerke

En een derde van haar reeks.Zij heeft haar gazon enkele maanden geleden heraangelegd.

Allemaal Beestjes

dinsdag 21 november 2023 - 18:34
Roeliee

Roeliee

Ik heb trouwens een drietal weken een camera voor het grootste hol geplaatst... Nooit een bewoner kunnen zien, alleen een poes die enkele keren nieuwsgierig kort kwam snuffelen... Ik vermoed trouwens dat de holen door de vele regen nu wel onder zijn gelopen...
woensdag 22 november 2023 - 06:49
leerling

Leerling

Misschien worden sommige gangen vooral als vluchtweg gebruikt.
Als je een camera zet, zou ik daar ook wat eten aanbieden.
woensdag 22 november 2023 - 09:39
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Moest aan dit topic denken. Heb een pad door de tuin over zanderige grond, waarop alle verknipte takjes worden gestrooid. Daar zag ik een mooi holletje van ruim 3 cm doorsnede en ongeveer 15 cm diep voordat hij afbuigt.
De enige dader die ik kan bedenken is de huisspitsmuis, die ik regelmatig zie.

http://www.tuin-thijs.com/images/herfst/huisspitsmuis-1-14-9-2012.jpg

Allemaal Beestjes

zaterdag 6 april 2024 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon