menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Verwaarloosde blauwe regen (wisteria) aanpakken

Ga naar meest recente reactie

glennvho

Glennvho

Een goed jaar terug kochten wij ons eigen huis (bouwjaar 1978). De vorige eigenaars hadden het verhuurd maar de huurder heeft de afgelopen 6 jaar niet veel gedaan in de tuin. Hierdoor is de wisteria die we hebben staan ongecontroleerd gaan groeien. Ik heb hem al wat gesnoeid de afgelopen zomer maar nu het winter is wil ik graag de plant eens gaan aanpakken.

Zoals je kan zien op de foto (indien gewenst kan ik nog foto's uploaden). is de stam echt massief geworden, het gaat dus al om een oude plant (vermoedelijk uit 1980). De steunbalken die de plant rechthouden zijn ook aan vervanging toe, ze staan scheef en het hout is aan het doorrotten.

Nu was mijn idee dus om hem volledig terug te snoeien tot ongeveer 1.8 meter hoogte en dan nieuwe steunbalken te plaatsen. Zo kan ik de nieuwe scheuten dan mooi geleiden en terug een mooie plant krijgen.

Dat is alvast het idee maar ik weet dus niet of dit mogelijk is zonder de plant kapot te maken? Ik wil heel graag de blauwe regen houden want het is een prachtplant in de zomer.

Bloemen & Planten

maandag 8 januari 2018 - 11:12
LT
maandag 8 januari 2018 - 11:42
satomi

Satomi

Je kan Wisteria zeker flink terugsnoeien, alleen kan het zijn dat de bloei daarna een paar jaar op zich laat wachten. Alhoewel deze RHS-site in het Engels geschreven is wordt hier heel duidelijk beschreven hoe je zo'n renovatie aan zou kunnen pakken: https://www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=242
maandag 8 januari 2018 - 14:56
weijandmari17

Weijandmari17

Ik heb t artikel van de bomendokter gelezen. Ik vraag me iets af. Nieuwe groeistengels op 6 knoppen inkorten snap ik als je een mooi breed dek wilt. Maar de plant neigt ernaar zn groeistengels om elkaar /zichzelf heen te winden, waardoor uiteindelijk die enorm sterke en dikke wurgstammen ontstaan. Laatst was ik bij n verre oom die er bij de voordeur eentje had die de oorspronkelijke houten paal waarlangs hij klom, geheel verpulverd had. Reuze indrukwekkend, en ik neem aan dat hij die paal inmiddels niet meer nodig had om te kunnen staan... Enfin, mijn vraag. Zou je, net als bij een druif, niet kunnen kiezen voor het geheel wegsnoeien van nieuwe groeistengels die vanuit de basis komen, of hogerop waar ze de streng te dik en zwaar dreigen te maken voor de dragende balk? Met druiven houd je toch ook (naar keuze) slechts enkele of 1 hoofdstam aan om eerst een lengte te bereiken die je zoekt, voordat je hem zich laat splitsen/ uitwaaieren ? Hopelijk maak ik duidelijk wat ik bedoel.
Ik word graag gecorrigeerd want weet nog niet veel van snoeitechniek. En mijn Wisteria is nog vrij jong, nog geen 2 jaar. Die van oom stond er al toen ze hun huis kochten rond 1970 ! Artikels over snoeien zijn voor mij altijd te abstract om te kunnen visualiseren; ik moet het er weer bijnemen als ik de boom/plant voor mijn neus zie ! Dus afsnijden op 6 knopen/ knoppen zie ik een flink lang ding voor me. Deze week programmapuntje als ik weer naar tuin ga. En wat fotoos maken. Maar, in poging meer to the point te zijn : is het mogelijk /toegestaan om de hoofdstam te stimuleren dikker en sterker te worden, door nieuwe groeischeuten geheel weg te snijden ? Dan zou dit toch meer energie voor bloeikracht opleveren naar mijn gevoel ?
Enne : excuus aan Glennvho dat ik je topic n beetje kaap met mn eigen vragen.
Tenslotte wil ik nog even delen dat ik n artikel ergens las in de tijd dat ik mijn Wisteria plantte. Ik moest erg lachen om de titel "How to teach a Wisteria not to eat the house" groet, Marina
maandag 8 januari 2018 - 15:06
weijandmari17

Weijandmari17

Satomi dank voor dat artikel, lijkt me heel volledig, opgeslagen en lees ik later. Je was me voor omdat mijn verhaal zo uitgebreid werd.
maandag 8 januari 2018 - 15:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon