menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kweepeer ziek

bedje80

Bedje80

hallo,
mijn kweepeer is ziek. Ik heb al gegoogled, maar ben niet zeker wat het precies is. Ik vermoed roest?
Ik kan natuurlijk met bordeauxse pap behandelen, maar dat wil ik niet. De bladeren verkleuren, krijgen plekjes, lijken ook deels opgegeten, sommige worden helemaal bruin en ze vallen voortijdig af. Ook de vruchten krijgen niet de tijd om rijp te worden en vallen voortijdig af. Er hingen er waarschijnlijk 100 in en nu nog 1 ...

Welke ziekte is dit en wat moet ik doen om deze zo natuurvriendelijk mogelijk te behandelen?
Bedankt alvast,
Liesbet

Fruit

maandag 30 augustus 2021 - 15:09
Tuinprins

Tuinprins

Als je googelt op 'kweepeer' en 'bladvlekken' dan is het makkelijk te vinden.

Het gaat hier om een bladvlekkenziekte die wordt veroorzaakt door een voor de mens onzichtbare schimmel met de naam Diplocarpon maculatum. Is deze zomer alom aanwezig bij kweeperen van wege het neerslagrijke weer. Schimmels die bladvlekken veroorzaken hebben vocht nodig om zich te vestigen en te verspreiden. Hoe langer het blad nat blijft, des te gemakkelijker is het voor de schimmel om toe te slaan.

Zo laat in het groeiseizoen moet je daar niets meer aan doen. Over anderhalf tot twee maanden valt het blad sowieso van de boom. Wat je wel moet doen is al het afgevallen blad van de kweepeer goed opruimen. Daarop zit namelijk de schimmel en als we volgend weer een natte zomer hebben dan kan dat leiden tot herinfectie. In droge zomers zoals de afgelopen 3 jaar heb je weinig last van deze bladvlekkenziekte. Voorts moet een kweepeer een open standplaats hebben zodat het blad snel opdroogt door zon en wind.

Gegroet, de tuinprins
maandag 30 augustus 2021 - 18:16
bedje80

Bedje80

Dag tuinprins,
De boom staat vrij in de tuin, wij wonen wel landelijk dus krijgt vrij veel wind. Dat wil ook zeggen dat er nooit blad blijft liggen gelukkig. Ik had dit zelf ook al gelezen en heb er ook extra op gelet. Dit is echter het derde jaar met dit probleem, dus ook in de droge zomers en het begint vrij snel nadat de boom in het blad gaat, ook bij droogte.
Vriendelijke groeten
Liesbet
dinsdag 31 augustus 2021 - 11:11
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Zou kunnen dat het aan de soort ligt. Sommige cultivars zijn redelijk gevoelig voor deze bladvlekkenziekte, andere hebben er weinig last van. Gezonde soorten zijn o.m. 'Vranja' , 'Cydora Robusta' en 'Miagklopodnaja'. De meeste zaailingen schijnen ook redelijk vatbaar te zijn.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 31 augustus 2021 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon