menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten pruimenbomen

Ga naar meest recente reactie

Henk-Willem

Henk-Willem

Volgende week wil ik 2 hoogstam pruimenbomen (Opal en Reine Victoria) in het gazon aanplanten, maat 8/10. Ik lees op internet verschillende adviezen over de grootte van het plantgat, de boomspiegel en gebruik van boompalen. Mijn vragen zijn:

- Hoe groot moet het plantgat minimaal zijn? Het is vrij vruchtbare wat zanderige en kalkrijke klei, moet ik toch nog bodemverbeteraar (e.g., Vivimus) toevoegen aan het plantgat?
- Hoe groot moet ik de "boomspiegel" maken/houden en hoe het beste dit gebied gras- en onkruidvrij te houden? Welke - liefst organische - mulch is / werkt het beste voor jonge fruitboompjes?
- Hoe hoog de boombanden bevestigen aan de boompalen, ik lees soms hoog op 1,80 m hoogte maar ook dat kniehoogte (30 cm) met 3 palen beter zou zijn vanwege betere verankering van de wortels en dikteaangroei laag op de stam door het bewegen door de wind meer aan de voet van de boom.

Jullie ervaringen / adviezen zijn welkom!
zaterdag 14 november 2020 - 13:27
WiPe

WiPe

Met kleigrond moet je zeer goed opletten. Wanneer je de bodem in de plantput gaat verbeteren, wordt de grond op die plek beter waterdoorlatend. Dat kan tot gigantische problemen leiden, omdat de bodem daarrond niet beter doorlatend wordt. Wanneer het regent gaat water zich dan verzamelen in de plantput, waar het niet weg geraakt. De bomen staan dan na iedere regenbui met de wortels in het water, wat zeer nadelig is. Je kan de bodem dus best over een grotere oppervlakte bewerken. De plantput maak je niet dieper dan je de bodem bewerkt hebt, ook la is dat maar pakweg 30 cm. Je kan de bodem daaronder wat los maken, maar niet omspitten. De boom plant je daar bovenop en dan vol je grond aan tot de wortels helemaal bedekt zijn. Dan staat de boom op een heuveltje in het begin. Voor een kleibodem is dat een noodzakelijke manier van werken.

Gieten doe je door een gietrand rondom de boom te maken, zodat het water door de kluit moet trekken. Water geven via drainagebuizen is geen goed idee. Bij jonge bomen volstaat een cirkel van 1 m als mulchlaag. Later kun je die groter maken. Houtsnippers zijn ideaal material om onkruid weg te houden.

Boompalen moeten voorkomen dat de wortels niet loskomen, dat lukt het best met lage palen, die je niet hoger dan 80 cm vast maakt. Om de stam recht te laten groeien worden geen boompalen maar bamboestokken gebruikt.
dinsdag 17 november 2020 - 09:46
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Hartelijk dank voor al je goede adviezen WiPe! Ik kijk al uit naar lekkere pruimen volgend jaar zomer, als de jonge boompjes dan al pruimen geven tenminste
dinsdag 17 november 2020 - 18:12
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Pruimenbomen zijn gepland! Nog geen houtsnippers als mulch op de boomspiegel, maar wel afgedekt met de aanplantaarde die ik over had. De geleverde palen waren erg lang, dus maar afgezaagd op 80 cm hoogte.

Fruit

zaterdag 21 november 2020 - 18:27
WiPe

WiPe

Wat ik vergeten vermelden ben: de bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten; Te diep planten is zeer slecht voor de meeste bomen.
zaterdag 21 november 2020 - 22:10
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Dat wist ik gelukkig op basis van jouw adviezen in het verleden op dit vlak, met een lange vlakke lat over het plantgat heb ik de plantdiepte bepaald. En de entplek zit 10 cm boven de grond.
zondag 22 november 2020 - 11:45
deHaan

DeHaan

En de wortelaanzet?
zondag 22 november 2020 - 12:02
Henk-Willem

Henk-Willem

Ja, de wortelaanzet dus net onder de grond.
zondag 22 november 2020 - 12:12
WiPe

WiPe

goed zo
zondag 22 november 2020 - 12:20
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

De Reine Victoria draagt al wat bloesem in haar eerste jaar
Vraag me wel af of de gesteltakken niet te steil op de stam staan ingepland? Meen dat alleen de meer horizontale takken de meeste vruchten gaan dragen? Advies?

Fruit

vrijdag 23 april 2021 - 20:45
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Die boom wil nu vooral boven alle andere uitgroeien en daarvoor groeit die omhoog. Al je die takken nu inkort, gaan de zijtakken opnieuw omhoog proberen gaan. Je zal dus weer moeten snoeien, terwijl pruimen niet te veel snoei vragen. Het lijkt me dat je beter de takken wat kan uitbuigen zodat de kruin wat meer open groeit.
zaterdag 24 april 2021 - 06:47
Henk-Willem

Henk-Willem

Bedankt WiPe. Ik zal even afwachten hoe dit seizoen de zijtakken zich gaan ontwikkelen. De gesteltakken zijn nu te stug om uit te buigen, ben bang dat ze dan afbreken.
zaterdag 24 april 2021 - 09:28
deHaan

DeHaan

Bind een touwtje aan een tak, zodanig dat het niet strak om de tak zit.
Knoop dat touwtje een stuk lager aan de stam losjes vast, zodanig dat het touw onder spanning staat en in de loop van het jaar voorzichtig verder buigen.
Stoppen net voor het breekt
zaterdag 24 april 2021 - 17:26
Carib

Carib

Ik heb een paar jaar geleden ook 2 pruimenbomen geplant, een Opal en een Victoria. Ze hadden beiden ook dezelfde opgaande takken en ik heb ze het eerste jaar ook proberen uit te buigen met touwtjes. Maar ze staan onbeschut en door de wind braken de touwtjes. Nu in hun derde jaar zijn de takken vanzelf iets gaan zakken. Vorig jaar al een aantal smakelijke pruimen gegeten.
zaterdag 24 april 2021 - 20:42
deHaan

DeHaan

Dan sterkere touwtjes gebruiken.
zaterdag 24 april 2021 - 20:55
Henk-Willem

Henk-Willem

Bedankt voor jullie tips!
zaterdag 24 april 2021 - 21:05
Henk-Willem

Henk-Willem

Gesteltakken uitgebogen door plaatsen van vlierhoutjes tussen de takken. Dit heeft een zachte kern en blijft goed zitten.

Fruit

woensdag 12 mei 2021 - 13:01
Henk-Willem

Henk-Willem

Andere pruim.

Fruit

woensdag 12 mei 2021 - 13:02
Henk-Willem

Henk-Willem

Kreeg het uitbuigen met touwtjes niet goed voor elkaar. Hoop dat dit ook werkt.
woensdag 12 mei 2021 - 13:06
deHaan

DeHaan

Met de vlierhoutjes beschadig je de bast van de pruim.
Neem een touwtje en hang dat eraan met iets zwaars eraan, dat werk ook goed.
Je mag rustig verder buigen.
woensdag 12 mei 2021 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon