menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help, Vijgenboom heel zielig na verplaatsen, wat te doen?

Ga naar meest recente reactie

Mo_

Tekst aangepast

Mo_

Via een stekjesruil kwam ik deze boom tegen, helemaal blij! Hij was er door de vorige eigenaren uitgehaald, lag al een uurtje buiten in een zak zonder aarde. Thuis heb ik hem gelijk in een pot gedaan met wat aarde en water. Het was zaterdag nog aardig warm dus ik en heb gelijk wat water gegeven, het regende daarna flink. Maar hij zit niet te vol met water, we hebben ook gaten gemaakt in de zijkanten van de binnenpot zodat overtallig water kan weglopen.
Maar vandaag hangt hij er nog steeds heel zielig bij (toen ik hem ophaalde hingen de bladeren ook al, maar hoopte dat dat dus bijtrok). Hij hangt heel slap en de bladeren lijken niet droog, maar zijn wel slap. Ik las dat het 1 of twee dagen kon duren na verpotten voor hij weer wat blijer werd, maar ik maak me toch wel zorgen.
Hebben jullie nog tips? Ik hoop zo dat hij het red, maar hij blijft enorm zielig om te zien nu.

Fruit

maandag 24 augustus 2020 - 09:57
Roeli

Roeli

Volgens mij had je hem, bij thuiskomst, gelijk in een grote emmer met water moeten zetten, evt.de regenton, om zich zat te zuipen. Om hem dan de volgende dag in de aarde te zetten.
maandag 24 augustus 2020 - 12:29
Mo_

Mo_

Hoi Roelie, dank voor je antwoord, hij heeft een flinke plens gekregen voor hij de aarde in ging in ieder geval en staat nu nog nat. Ik hoop dat hij het red, weet niet hoe sterk Vijgen zijn en of ze tegen een stootje kunnen? Verwacht je dat hij het nog red?
maandag 24 augustus 2020 - 14:23
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Ik zou hem flink terug snoeien en flink wat blad er af halen, zodat hij van boven minder hard hoeft te werken en eerst zorgt dat zijn wortelgestel de shock te boven komt.
Was ook niet zo’n goede timing om zo’n flinke struik te verpoten.
Voor nu ook flink water geven.
Succes.
maandag 24 augustus 2020 - 14:43
Mo_

Mo_

Dankje Lily, snoeien wordt weer een nieuwe uitdaging dan, zal even zoeken hoe dat het beste kan. Het was niet mijn keuze om te verpotten op dit moment, maar de vorige eigenaren deden hem weg dus ik heb hem eigenlijk gered van de groencontainer en hoop dus nog een boel te redden. Ik zal even opzoeken hoe het met snoeien zit! Of heb je toevallig tips?
maandag 24 augustus 2020 - 14:47
Wannus

Wannus

Ik zou hem met de helft inkorten alsook dan de zijtakken met hangende bladeren wat inkorten. Een vijgenboom groeit snel !
maandag 24 augustus 2020 - 14:48
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik doe het altijd op gevoel, dat snoeien.
Als je hem gesnoeid hebt zou ik hem van boven regelmatig vernevelen met een sproeier.
maandag 24 augustus 2020 - 17:06
Mo_

Mo_

Dank voor jullie antwoorden, dat wordt dus snoeien! Ik hoop dat hij dan weer bij trekt. Geen idee hoe snel hij er dan weer blij uit ziet, maar wie weet volgend seizoen heb ik dan in ieder geval een vijgenboom!
maandag 24 augustus 2020 - 17:53
Taschacha

Taschacha

Gisteren dachten we er goed aan te doen om onze vijgenboom vanuit de volle grond in de tuin in een pot te plaatsen, zodat hij meer energie zou steken in het maken van dikke stevige takken (in plaats van de hoogte in groeien). Bij nader inzien leek dit toch geen goed idee: nu hangen de bladeren slap.
Ik heb de boom al uit de zon gehaald en binnen gezet.
Heeft er nog iemand tips om onze boom hopelijk nog te redden?

Fruit

woensdag 4 augustus 2021 - 14:32
deHaan

DeHaan

Zet hem maar weer in de volle grond, dit hele jaar gaat hij er waarschijnlijk treurig uitzien.
woensdag 4 augustus 2021 - 18:01
Roeli

Roeli

Heeft hij wel wortels ? Veel zullen er niet passen in zo'n klein potje. Als je de plant berooft van de vrije tuin, geef dan in elk geval een flink grote pot. en laat hem buiten staan. Heet hij in elk geval nog de illusie van vrij staan in een tuin.
zaterdag 7 augustus 2021 - 13:00
Taschacha

Taschacha

Oké, bedankt voor de tips! Hij lijkt het te overleven nu...
donderdag 12 augustus 2021 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon