menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druiven 'verkreukelen'

Ga naar meest recente reactie

nicklambre11

Nicklambre11

Hallo,
enkele vruchten in een paar trossen gaan plots 'verkreukelen'. Weet iemand hiervan de oorzaak? Een ziekte of heeft de plant een tekort aan een bepaald element?
Kan iemand me verder helpen?
Met vriendelijke groeten,
Nick

Fruit

donderdag 23 juli 2020 - 20:13
Plantadvies

Plantadvies

Ik heb dan meer info over de bladeren nodig. Zijn daar ziekteverschijnselen aan te zien? Het kan ook zo zijn dat er water op de bessen aanwezig is geweest en dat door de zon een verbranding heeft gegeven.

zaterdag 25 juli 2020 - 10:05
nicklambre11

Nicklambre11

@plantadvies

Dank je voor de tips.
De bladeren zien er goed uit. Mooi groen, geen knobbels, stevig bladeren.
Sedert dit bericht zijn er geen verkreukelde druiven bijgekomen, maar ik zal erop letten ivm water en zonverbranding.

Met vriendelijke groeten,
Nick

Plantadvies Ik heb dan meer info over de bladeren nodig. Zijn daar ziekteverschijnselen aan te zien? Het kan ook zo zijn dat er water op de bessen aanwezig is geweest en dat door de zon een verbranding heeft gegeven.
dinsdag 28 juli 2020 - 17:03
paula vandenbosch

Tekst aangepast

Paula vandenbosch

Hallo,
Ook ik heb een probleem met de druiven. Op één dag veranderden ze van mooie trossen naar druiven die verschrompelen, rot worden(?).
Vorige week begonnen de bladeren bruin te worden, maar niet overal. Ik dacht dat het door de zon kwam maar toen ik nadien zag dat de druiven aangetast waren moet het iets anders geweest zijn.
Kunnen jullie me helpen, zodat ik het volgend jaar dit probleem kan verhinderen?

mvg

Fruit

woensdag 5 augustus 2020 - 18:50
verbena46

Verbena46

Dit lijkt op de schimmel "plasmopara viticola"
In het voorjaar druiven behandelen uit voorzorg met bordolese pap.(zo nu en dan herhalen)
woensdag 5 augustus 2020 - 20:37
nicklambre11

Nicklambre11

Hallo Verbena46,
dank je voor de tip.
Bij mij verkleuren de bladeren niet bruin, maar die verkreukelde druiven zien er gelijkaardig uit.

- Ik ken dit product niet. Hoe breng je die pap aan? Of is dat gewoon aan de wortels gieten?
- Kunt u een bepaald merk van die pap aanraden?

Met vriendelijke groeten,
Nick

Dit lijkt op de schimmel "plasmopara viticola" In het voorjaar druiven behandelen uit voorzorg met bordolese pap.(zo nu en dan herhalen)
zaterdag 8 augustus 2020 - 10:06
Ben Gevaert

Ben Gevaert

Is dat hetzelfde als dit ?

Fruit

zondag 9 augustus 2020 - 19:52
Ben Gevaert
zondag 9 augustus 2020 - 19:54
satomi

Satomi

Dit lijkt een reactie op zonnebrand te zijn. Zie "zonnebrand" http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/druiven-ziekten.htm -
maandag 10 augustus 2020 - 09:35
nicklambre11

Nicklambre11

Hallo Satomi,
dank je voor het advies.
Ik vroeg me al af of het door de zon kon zijn.
Het verrast me dat door zonnebrand slechts enkele druiven per tros verkreukelen, terwijl ze allemaal evenveel zon gekregen hebben.

met vriendelijke groeten,
Nick

Satomi Dit lijkt een reactie op zonnebrand te zijn. Zie "zonnebrand" http://www.houtwal.be/vakartikels/besvruchten_morus_sambucus_vitis/druiven-ziekten.htm -
maandag 10 augustus 2020 - 14:09
verbena46

Verbena46

Nick, google Bordolese pap.
de planten worden er mee besproeid
hier in italie is het te koop in poedervorm waar je water aan toevoegt
woensdag 12 augustus 2020 - 19:32
satomi

Satomi

Niek, vraag het eens aan Guy De Kinder. Hij geeft regelmatig antwoord op deze site: MijnTuin.org. Je moet dar wel een account aanmaken en dan je vraag stellen aan @Guy De Kinder.

@Verbena46, kopersulfaat (bordeaxse pap) mag alleen gebruikt worden voor schimmelziekten en is bovendien alleen voor gebruik van professionals. Lees dit eens: https://www.velt.nu/vraag-antwoord/moestuinvragen/hoe-denkt-velt-over-kopersulfaat-bordeauxse-pap
donderdag 13 augustus 2020 - 14:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon