menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom snoeien met foto

Ga naar meest recente reactie

Tio

Tio

Pas gebouwd en naar aanleiding van 'Behaag de Kempen' 2 jaar geleden o.a. een appelboom geplant. Niet met de bedoeling om er veel appels van te krijgen, maar omdat appelbomen een mooie vorm hebben en mooie bloesems hebben.
Nu leek het me tijd om hem eens te snoeiene want er begint één tak vrij hoog door te groeien naar boven, maar wegens geen enkele ervaring hieromtrent, kom ik te rade bij dit forum.

Is het normaal dat er enkel op het einde van de takjes bloempjes komen?
En kan ik die linkse lange tak gewoon halfweg doorknippen? Ik wil graag een ronde vorm (zoals een appel eigenlijk) ipv een verticaal ovale.

Fruit

dinsdag 28 april 2015 - 13:46
Tio

Tio

Niemand die raad heeft ivm dit onderwerp?
zaterdag 30 mei 2015 - 15:08
powerlite

Powerlite

Je gaat best even naar een snoeidemonstratie van een lokale vereniging.

Een hoogstam laat je niet zomaar een pak takken aanmaken en dan de helft inkorten. zo kom je er echt niet.

In het kort gezegd (maar je volgt best een cursus) , kies je 4 mooi schuin ingeplante takken. De rest snoei je weg.
Die 4 takken snoei je een stuk in op een oog naar beneden , laat pakweg een halve meter staan.
Deze zullen zich dan opsplitsen.

Van die nieuwe scheuten , laat je er weer 4 staan het jaar erna en snoei je ook in.

Het jaar daarna doe je dat dan nog 1 keer.

ZO heb je de basis , het gestel van de boom.

Verder snoei je regelmatig de recht omhoog groeiende scheuten weg .


Dat is ongeveer de basis.
zondag 31 mei 2015 - 10:16
Tio

Tio

Bedankt voor de reactie!

"Je gaat best even naar een snoeidemonstratie van een lokale vereniging"
Dat zou ik zeker graag doen, maar voor ik mijn toevlucht zocht in dit forum heb ik eerst geprobeerd om zo'n cursus in de buurt te vinden aangezien ik wist dat er bij aankoop van de boom zo'n cursus georganiseerd werd (aan de andere kant van het land weliswaar), maar ik kon er geen enkele vinden.
Maar vanwege het belang dat ook jij benadrukt ga ik misschien toch nog maar eens wat verder zoeken. Indien ik er geen vind, ga ik proberen met jouw tips al een begin te maken in de hoop dan misschien volgend jaar een cursus te vinden.
zondag 31 mei 2015 - 11:27
powerlite

Powerlite

stuur een mail naar de nationale boomgaardenstichting , Velt of andere vereniging , en vraag wanneer en waar er een snoeiles is in uw buurt. Er zijn er elke winter vele 10 tallen in belgie , zeker wel een paar dicht genoeg.

www.boomgaardenstichting.be


zondag 31 mei 2015 - 13:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon