menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hazelaar

Ga naar meest recente reactie

reneemettrie

Reneemettrie

Sinds zeven jaar heb ik hier, tussen andere struiken, 2 hazelaars staan (Corylus maxima 'Purpurea'). Mooie bladeren, maar in al die jaren zijn er nog maar enkele noten aangekomen. Is dit normaal? Kan ik hier iets aan veranderen?
zondag 15 september 2013 - 10:57
pplakke

Pplakke

ik heb er veel staan en die onder bomen staan komt nooit veel aan.
die in het licht staan worden dan weer geplukt door eekhoorns.

zondag 15 september 2013 - 11:44
reneemettrie

Reneemettrie

Ze staan hier niet onder de bomen, wel tussen andere struiken.
En eekhoorns wagen zich hier niet, heb 4 honden rondlopen en die stropen wel mijn fruit, maar bij mijn weten geen hazelnoten
zondag 15 september 2013 - 12:01
sugar

Sugar

Die plant is waarschijnlijk niet zelfbestuivend, dan moet je ook nog een ander ras hazelaar planten
zondag 15 september 2013 - 21:19
satomi

Satomi

De Lambertsnoot is eenhuizig, net als de andere hazelnoten, dus man en vrouw zitten aan dezelfde plant. Heb je ze al eens gesnoeid gehad?
maandag 16 september 2013 - 13:05
sugar

Sugar

Maar dat wil niet zeggen dat de mannelijke en vrouwelijke bloesem op 't zelfde moment bloeit. Vandaar 't belang van kruisbestuiving. Ik heb hier rassen staan waarvan de mannelijke bloesem in december bloeit en de vrouwelijke eind januari...
maandag 16 september 2013 - 13:09
reneemettrie

Reneemettrie

Van die kruisbestuiving ga ik eens opzoeken.
Zou snoeien helpen? Heb dat nooit gedaan.
maandag 16 september 2013 - 17:58
furor

Furor

Mijn 2 C. maxima 2 jaar geleden geplant en dit jaar eerste opbrengst gehad aan 1 struik(je). De mannelijke katjes hangen al tijdje klaar aan de andere. Ik denk dat hazelaars per definitie niet zelfbestuivend zijn, maar met 2 stuks zou het toch moeten lukken.

Staan ze ver uiteen? Staan ze wat in de goede windrichting? Staan er obstakels (andere struiken) tussen of kan het pollen mooi van de ene struik naar de andere?
maandag 25 november 2013 - 12:52
reneemettrie

Reneemettrie

Ze staan niet ver uiteen maar er staat idd een andere struik tussen. Heb er niet echt rekening mee gehouden dat het windbestuivers zijn.
maandag 25 november 2013 - 18:38
BDV

BDV

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Geen enkel katje gezien ook trouwens
donderdag 28 november 2013 - 18:11
WiPe

WiPe

Op welke manier snoeien jullie die hazelaars? (te)Sterke snoei gaat ten koste van de bloei en dus ook van de vruchtzetting.
vrijdag 29 november 2013 - 09:35
Tuinprins

Tuinprins

Zet Corylus maxima Purpurea wel goed noten aan? Ik heb altijd gedacht dat die soort werd aangeplant om zijn rode blad en niet om de noten.

Op de volgende link zegt iemand dat lambertsnoten en hazelnoten alleen maar mannelijke bloemen produceren als de planten te veel schaduw in de schaduw staan.

http://arievanherpen.blogspot.nl/2011/03/hazelaar-en-lambertnoot.html

Dit lijkt mij onjuist want bij mij in de buurt staan hazelnoten in de schaduw van grote eiken en dit jaar hebben zij redelijk vrucht gedragen.

Kruisbestuiving lijkt mij belangrijk om noten te krijgen even als het weer tijdens de bloeiperiode. Nat weer is meestal niet bevorderlijk voor het aanzetten van noten bij windbestuivers.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 29 november 2013 - 09:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon