menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgen...eindelijk

Ga naar meest recente reactie

Figo

Figo

Met een maand vertraging- met dank aan het lange koude natte voorjaar- beginnen eindelijk de vijgen te rijpen.
Vandaag de eerste Northland geplukt...er was er eentje bij van 80 gram...
De White marseille daarentegen is nog verre van rijp, slechts een paar cm doorsnede momenteel.

Fruit

zaterdag 10 augustus 2013 - 18:21
PeterBo

PeterBo

Hallo Figo,

Heb je deze vijg in de volle grond staan?
Ik wil ook 'n vijg aanschaffen maar krijg steeds te horen dat deze niet tegen ons klimaat is opgewassen, heb je advies voor me?
Deze zien er goed uit, geniet er van.

Groeten, Peter.
zaterdag 10 augustus 2013 - 18:36
sugar

Sugar

Ik heb een maand geleden 6 ROnde de Bordeuax geplukt (staat in de pot). Nu is het wachten op de tweede oogst... gaat nog zeker een maand duren vrees ik
zaterdag 10 augustus 2013 - 21:23
groenvingers

Groenvingers

Mijn Pastiliere ging goed van start! Ik kocht het stammetje dit voorjaar en heb hem in een pot gezet, ik begreep dat hij dan minder hard groeit (handig in een kleine stadstuin) en juist meer vruchten produceert (altijd fijn natuurlijk).

Maar sinds een week of 3 zijn de vruchten gestopt met groeien en is hij als een dolle bladeren en takken gaan aanmaken.

Nu zal ik wel weer te ongeduldig zijn en waarschijnlijk meerdere jaren moeten wachten voor ik kan gaan oogsten, maar ik had juist zo'n goede hoop gekregen door de goede start.

Maar waar ik mij meer zorgen om maak: er lijkt een soort witte waas op de vruchten te zitten. Dat zit er ook al weken. Eerst hoopte ik dat dit de verkleuring van de vrucht was, de vruchten zijn nog groen, maar rijp zouden ze paars moeten zijn, dus ik dacht dat dit de overgang van groen naar paars was. Echter de witte waas blijft, de vruchten groeien niet verder, en paars zie ik ze ook niet worden.

Bijgesloten 2 foto's eentje met mijn duim ernaast voor het formaat en eentje met de witte waas. Wie weet of dit normaal is?

Fruit

zaterdag 24 augustus 2013 - 16:43
groenvingers
zaterdag 24 augustus 2013 - 16:44
Figo

Figo

Die "witte waas" lijkt mij gewoon het "waslaagje" dat op sommige soorten nogal duidelijk zichtbaar is..

Dat de vijgen stoppen met groeien...heb je de plant ergens anders gezet, of buitengezet, meststof gegeven ? ? Je mag ook niet vergeten dat de dagen als flink beginnen inkorten.

Mij lijken de vruchten toch kerngezond hoor.
zaterdag 24 augustus 2013 - 22:50
groenvingers

Groenvingers

Goed te lezen dat dit waarschijnlijk een waslaagje en heel normaal is.

Ik heb hem niet verplaatst, hij staat in een niet te grote pot, krijgt af en toe inderdaad mest en voldoende, maar niet overmatig water. Zou ik beter niet mesten? Zodat hij minder blad en tak gaat maken?
zondag 25 augustus 2013 - 00:46
baloe

Baloe

hier ook mijn eerste vijg geplukt,....(en het was mijn eerste van eigen kweek)
Merk: Brown Turkey. Staat buiten, en is dit jaar ongeveer 1m gegroeid (vorig jaar40cm - na enkele moeilijke beginjaren).
Sterke groei is niet erg, want hij staat op een plaatsje waar hij gerust een meter of 3 a 4 mag worden.
zondag 25 augustus 2013 - 21:33
Prinske

Prinske

Een vijg kan perfect buiten staan. De eerste jaren moet je ze wel wat beschermen tijdens de winter maar het voornaamste is dat je een soort kiest die in ons klimaat afrijpt!
dinsdag 27 augustus 2013 - 12:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon