menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aarbeien

Ga naar meest recente reactie

abcd1234

Abcd1234

wie kan mij vertellen waarom er zoveel rotte en beschimmelde aardbeien zijn, ze staan op afstand van 60 bij 60 cm in het stroo , komt het door het koude weer of de regen, ze staan bij ons op zand grond in Egmond, Holland, aan de kust, de aardbeien die er aan zitten zijn bijzonder groot, maar al die rotte en beschimmelde is jammer, misschien moeten we een ander soort die minder last hebben van de kou en de regen, wie kan mij wat vertellen en wijzer maken, bedankt grtes Jan Walta ,Egmond binnen
maandag 1 juli 2013 - 20:02
powerlite

Powerlite

het slechte weer , maar vooral , zorg dat je ALLE beschimmelde en bruine plekaardbeien zo goed mogelijk systematisch weghaalt.
Zo beperk je verdere besmetting , en ga je het normaal wel goed onder controle houden.
Per voorbeeld , ik pluk nu 2x per week 3 kg elsanta , en heb bij elke pluk pakweg 200gr slechte.

Als je de slechte laat hangen , dan zijn in korte tijd alle aanliggende bessen ook op zeep.
maandag 1 juli 2013 - 20:29
kouwearie

Kouwearie

Ik heb zo'n 80 aardbeienplanten staan, en om eerlijk te zijn heb ik alleen vandaag voor het eerst een aardbei weg moeten gooien omdat deze niet goed was. Geen stro gebruikt, maar een golf van een cementbeton golfplaat waar de aardbeien op rusten, daarop blijft geen water staan, en droogt snel op als het nat word. Ben niet zo kapot van het gebruik van stro, omdat dat indien het vochtig word ook kan gaan schimmelen, en je vruchten aantasten kan. Je kan dan nog beter een dikke pvc buis doormidden zagen en dan zo neerleggen dat je een soort omgekeerde goot hebt, en dan de vruchten daaroverheen laten hangen/op laten rusten.
maandag 1 juli 2013 - 20:45
baloe

Baloe

Ik gebruik worteldoek onder de aarbeiplanten, en zie nu de eerste schimmels komen... (4-5-tal op zo'n 60 aardbeiplanten). Dat schimmelt minder dan stro.
ik denk dat ik nog zo'n 3kg aardbeien heb hangen, ondertussen al 5kg geplukt....
Verwijderen is de boodschap, nog een dikke week en dan is het seizoen voor mij over (junidragers).
woensdag 3 juli 2013 - 08:12
abcd1234

Abcd1234

bedankt voor de adviezen, toevallig dacht ik gisteren over vliesdoek, ik gebruik ook vliesdoek voor de sla en andere seizoen planten, dat bevalt me prima, geen onkruid, niet zoo gouw droog enzv, het stroo wat ik nu gebruik bevalt mij ook niet zoo, er zit veel op slag in(haver of zoo), en met die nattigheid word het er ook niet beter op, ik denk dat ik over ga op vliesdoek
woensdag 3 juli 2013 - 09:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).