menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perzik leiden

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

ik wil mijn perziken tegen een muur planten en ze als waaiervorm leiden. Hoe ver moeten ze precies van de muur staan? Is 30 cm voldoende?

Hoe hoog worden laagstam perziken ongeveer (Reine des Vergers en Fertile de septembre) indien niet getopt?

bedankt!
maandag 1 april 2013 - 16:18
Eliaske

Eliaske

Voor en laagstam weet ik niet maar mijn halfstam Reine des vergers is nu al 2,5 m hoog.
dinsdag 2 april 2013 - 19:33
Prinske

Prinske

Laagstam 2,5 tot 3 m.
woensdag 3 april 2013 - 10:01
sugar

Sugar

Daarvoor geef je veel te weinig gegevens voor op. In ieder geval is de opgegeven waarden door Prinske absoluut onderschat.

De uiteindelijke hoogte hangt af van de onderstam en de groeikracht van jouw perzik (Reine des Vergers is in ider geval een sterke groeier), en ook jouw bodem.

Ik ga ervan uit dat ze op goede grond geplant zijn, en ge
woensdag 3 april 2013 - 23:50
furor

Furor

inderdaad leemgrond. Onderstam weet ik niet, maar ik veronderstel ook gewoon standaard.

Dat wordt in de gaten houden dus
donderdag 4 april 2013 - 08:34
powerlite

Powerlite

gewoon standaard , is meestal gewone prunus persica. dus geen groeibeperking van de onderstam te verwachten. de hoogte is dan vergelijkbaar met een gezaaide boom.
donderdag 4 april 2013 - 19:05
sugar

Sugar

Dan is het toch geen laagstam, pl?
donderdag 4 april 2013 - 19:27
powerlite

Powerlite

Neen , dat klopt. Maar als de onderstam niet vermeld is , mag je ervan uitgaan dat het een prunus persica is , en geen st Julien A en al zeker niet een VVA-1.

Neem bvb de laagstam perzikskes van de aldi. Wordt als mini boompke onder de noemer laagstam verkocht , maar ze staan op gewone prunus persica.

1 goede raad aan iedereen die bomen koopt. Vraag expliciet naar de onderstam.
Heem vaak vraagt men "hoe hoog gaat mijn boom worden" , en op de tegenvraag welke onderstam kan men meestal niet antwoorden. SPijtig , maar dan is er weinig te zeggen.

Maar voor de volledigheid , ook het ras bepaald de groeihoogte. Niet elk ras wordt een even grote boom. Het geen ervaring met de vermelde rassen , kan er niet over uitwijden.
donderdag 4 april 2013 - 21:21
sugar

Sugar

Absoluut mee eens. Ik heb al mijn plantgoed specifiek aangekocht in functie van de onderstam (bvb Gisela5 voor kersen). Die kerselaars zijn wel wat duurder maar al mijn andere laagstammen waren 7,5 EUR per stuk, voor mooie gezonde bomen met flinke kluit en de juiste onderstam.
Furor geeft aan in oorspronkelijk topic dat het een laagstam betreft, ik dacht uit een ander topic te herinneren dat hij zijn bomen had aangekocht bij Calle-plant, en die verkoopt zijn perzikken op St-Julien A, vandaar mijn reactie.
Reine de Vergers is erg groeikrachtig...op St-Julien A gaat dat flink werken zijn om die mooi te leiden denk ik
donderdag 4 april 2013 - 21:42
furor

Furor

Mijn perziken heb ik gekocht bij Ecoflora (en mijn Kordia kerselaar en mirabelle de Nancy laagstam), de overige appels, peren en pruimen bij Calleplant.
Ik ga er van uit dat men bij dergelijke zaken "standaard" een niet-zaailing onderstam gebruikt ...

Enfin, de perziken zijn nu al een 2.4 m hoog, en ik vermoed aan de vertakkingen te zien dat ze 4 jaar oud zijn.

is 30cm van de muur nu voldoende?
donderdag 4 april 2013 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon