menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laagstam perelaars

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

De tijd dringt. Ik zou zaterdag nog enkele fruitboompjes willen planten, maar ben nog aan het twijfelen welke perenrassen.

Ik zou voor Beurr
maandag 4 maart 2013 - 21:03
furor

Furor

iemand?
woensdag 6 maart 2013 - 08:13
Prinske

Prinske

Misschien eens ten rade gaan bij Boomkwekerij De Linde, zeer grote keuze en goede raad.
woensdag 6 maart 2013 - 08:58
sugar

Sugar

Ik tel vijf rassen. Is er
woensdag 6 maart 2013 - 20:31
furor

Furor

Op zich geen speciale voorkeur, nee. Ze worden allemaal als smakelijk beschreven.

Gewoon twee van die 5 die elkaar het beste aanvullen!
woensdag 6 maart 2013 - 23:55
sugar

Sugar

Doyenn
donderdag 7 maart 2013 - 06:08
furor

Furor

Bestuiven Triomphe de Vienne en Comtesse de Paris elkaar? Ik vind er geen eenduidige informatie over. Indien wel zou ik wellicht voor deze gaan.
donderdag 7 maart 2013 - 08:28
furor

Furor

Hoe is William's Duchess als alternatief voor Triomphe de Vienne?

Op welke afstand van een muur moeten struikvormen komen als alternatief voor snoeren?
vrijdag 8 maart 2013 - 11:14
Chef

Chef

Tr. de Vienne en Comtesse bestuiven elkaar niet. Comtesse is zeer vroeg bloeiend en Tr. de Vienne bloeit tamelijk laat.
maandag 11 maart 2013 - 20:26
Chef

Chef

Jules d
maandag 11 maart 2013 - 20:30
Chef

Chef

Comtesse de Paris

Synoniemen
Gr
maandag 11 maart 2013 - 20:31
Chef

Chef

Beurr
maandag 11 maart 2013 - 20:35
Chef

Chef

Triomphe de Vienne

Herkomst
Frankrijk, als toevalszaailing gevonden door kweker J. Collaud te Montagnon in 1864. In de handel gebracht door boomkweker Blanchet te Vienne.

Gebruikstijd
September tot begin oktober.

Gebruik
Handpeer

Boom
Middensterke groeikracht. Als jonge boom is de groei eerst redelijk sterk, later afnemend naar matige groei. Vormt een vrij brede boom met op latere leeftijd afhangende gesteltakken. Geschikt voor haag- en leivormen. Geschikt voor zaaling en Kwee-onderstam. Niet geschikt voor hoogstamvormen. Op Kwee A alleen met tussenstam te veredelen. Breed aanplantgebied, op lichte gronden is een hoge bemesting en watertoegift noodzakelijk. Vruchtbaarheid treedt vroeg op op Kwee-onderstam, wel beurtjaargevoelig. De vruchtbaarheid kan nogal willekeurig sterk wisselen.

Bloei
Laat, diplo
maandag 11 maart 2013 - 20:36
Chef

Chef

Met deze informatie moet het lukken denk ik
maandag 11 maart 2013 - 20:36
furor

Furor

bedankt , Chef!


enige ervaring met William's Duchess?
dinsdag 12 maart 2013 - 20:47
Chef

Chef

Pitmaston Duchesse

Synoniemen
Williams Duchesse, Pitmaston.

Herkomst
Engeland, in 1841 door John Williams in Pitmaston bij Worchester gekweekt.
De oorspronkelijke naam Pitmaston Duchesse d` Angoul
dinsdag 12 maart 2013 - 21:40
furor

Furor

Bedankt.
Deze zal het waarschijnlijk niet worden.

woensdag 13 maart 2013 - 08:06
NinaB

NinaB

amai chef
een hele lectuur
chapeau
zondag 17 maart 2013 - 19:34
furor

Furor

Gisteren om mijn boompjes geweest, echter, toen ik in de auto zat zag ik dat er met mijn Doyenn
zondag 24 maart 2013 - 09:17
powerlite

Powerlite

volgens mij is hij een beetje slordig afgeknipt boven de ent. Hadden ze iets lager moeten doen , dan was de wonde mooier overgroeid.
En die wonde op de onderstam . dat lijkt me een heel slordig afgescheurde scheut.

Op zich niets ernstigs. DIe boom gaat het normaal gezien wel halen.

Het getuigd wel voor weinig respect voor de planten en klanten , zo'n behandeling.

dat uitstekend stompje , als je wat handig bent , knip die korter schuin af. zoniet blijf je er maar gewoon af. Op termijn overgroeid het wel. Inkorten zou dit proces alleen een stuk korter maken.
zondag 24 maart 2013 - 09:52
furor

Furor

die scheur is ook wel diep en volledig droog, de ent kan niet op eigen 'kracht' blijven staan. Hij hangt maar met weinig materiaal vast aan de onderstam.
Heb rond de entplaats van die rubber slang rond gedaan, zodat ie niet kan afkraken, en hogerop vastgebonden aan een bamboestok om beweging zoveel mogelijk te vermijden.

kan ik nog iets in de wonde doen? (entwas, ... ?)

Dat stompje inkorten, best volgende week, na de dooi?
zondag 24 maart 2013 - 10:36
Limoncello

Limoncello

Uw onderstam ziet er wel uitgeleefd uit. Misschien, zoals je zegt, te nat gestaan. Het enten op een andere onderstam kan je misschien in je achterhoofd houden mocht deze het niet halen maar zoals Powerlite zegt, zou ik ook nog even afwachten. Mocht je toch enten zal je toch minimum 3j moeten wachten op een redelijke oogst...

Raar dat je nog aan fruitbomen geraakt met blote wortel. We zijn bijna april dus normaal zouden de kwekerijen 'in pot' moeten beginnen verkopen? Waar heb je deze vandaag als we mogen vragen? Kwestie om daar niet te gaan
donderdag 28 maart 2013 - 20:39
powerlite

Powerlite

@Limoncello , ter info , hier is het blote wortel seizoen ook nog niet gedaan hoor.
Dankzij de koude lente. Toch wat appel en peer betreft. Voor perzik is het te laat.
Pruim kan nog net.
donderdag 28 maart 2013 - 21:15
furor

Furor

Of het er veel toe doet, weet ik niet, maar het was op aanraden op dit forum bij Calle gedaan.

Als ik de kleine oppervlakte bekijk waarop het nog aangehecht is, vrees ik er voor.
vrijdag 29 maart 2013 - 14:03
NinaB

NinaB

Calle-plant Wetteren?
die hebben nochtans goed gerief
er is wel een vorm van garantie bij hen
eens mailen of bellen
zaterdag 30 maart 2013 - 09:10
Eliaske

Eliaske

@powerlite

Waaeom voor perziken te laat? Ik dacht dat je nu nog alle fruitbomen kunt planten.
zondag 31 maart 2013 - 11:27
furor

Furor

Omdat perzik vroeg bloeit (maart, begin april) en nu nog blote wortel teveel stress zou geven, denk ik. Dan volgt pruim, kers, appel en peer.
zondag 31 maart 2013 - 14:12
NinaB

NinaB

Gezien het weer denk ik dat het net nog kan om peches te planten...
Normalerwijs moest elke fruitboom al in bloei staan
Voor zo ver ik mn boomgaard zie, staan enkel de knoppen beetje opgezwollen, in afwachting van de lente...als die dit jaar tenminste komt
zondag 31 maart 2013 - 14:57
furor

Furor

Mja, ook sleedoorn staat hier al weken klaar om open te gaan maar noppes

Ik heb in het najaar 2 perziken in een grote kuip geplant om toch een seizoen te winnen tegen dat de grond klaar zou zijn waar ze uiteindelijk zouden komen. In principe zou dat morgen kunnen gebeuren. Doen of wachten tot het najaar?
zondag 31 maart 2013 - 19:57
powerlite

Powerlite

Ik zou niet wachten.

Werk voorzichtig , beschadig zo weinig mogelijk wortels.probeer zoveel mogelijk kluit me te nemen , voor zoverre er al een kluit is uiteraard, als ze nog maar van in het najaar in de pot staan.
Je zal misschien wat groeiachterstand hebben , maar nog een zomer in die kuip blijven staan zorgt ook voor remming.
zondag 31 maart 2013 - 21:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon