menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dak antivogelkooi

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

vrienden, ik ben op zoek naar de oplossing voor mijn probleem en alle suggesties zijn welkom. Ik heb een antivogelkooi: mijn kleinfruit staat in een soort volière die de vogels moet buiten houden. Is een geheel van palen omspannen met gaas. Voordeel: gemak van werken aan de struiken (snoei, bemesten, plukken) en ik hoef niet elk jaar opnieuw al mijn struiken (ik heb er nogal veel) te omhullen met netten. Het werkt prima op een ding na: het dak van de fruitkooi bestaat uit netten en 's winters blijft de sneeuw daarop liggen. Gevolg: netten hangen door tot op een halve meter van de grond, of scheuren, of de palen worden scheefgetrokken door het gewicht. Men kan natuurlijk dagelijks de sneeuw er vanaf kloppen, maar ik was dit jaar met skiverlof en... toen ik terugkeerde...
Graag een praktische oplossing.
zaterdag 1 januari 2011 - 16:45
detuinkabouter

Detuinkabouter

lo,

En als je bovenaan gaas zou spannen?
Zoals zeskant vlechtwerk (kippengaas)?

Groeten,

De tuinkabouter
zaterdag 1 januari 2011 - 19:45
Rita1960

Rita1960

mee eens met Lieke, ook ik haal mijn (anti-)vogelnetten na de oogst weg.

groetjes,

Rita
zaterdag 1 januari 2011 - 19:45
Mandy

Mandy

Doe ik ook..... Even wat werk maar och......opvouwen, eventueel wat schoon maken en opvouwen en in een grote plastic zak, klaar voor het volgend seizoen.........

zaterdag 1 januari 2011 - 20:06
lo

Lo

Kabouter, aan gaas heb ik al gedacht, maar dat kan ook het gewicht niet dragen. Als je weet dat daken instorten van een pak sneeuw... Het gaat ook over nogal wat oppervlakte: 3 X 25 m. Ik denk meer in de richting van een soort glijsysteem over kabels of zo. Ik moet natuurlijk de zijkanten telkens weer los- en vastmaken.
zaterdag 1 januari 2011 - 21:29
Borsalino

Borsalino

Ik herken je probleem, heb ook zo een vogelkooi gemaakt.
Hier stikt het van de duiven en die vreten alle koolsoorten, sla en aardbeien.
En telkens 1 soort afdekken met bogen en gaas, geeft problemen erin-omheen te werken.
De vogelkooi loop je gewoon in via een deur en werken maar.
De mijne is 11 meter op 25 meter.
En ja na de zware sneeuwval, scheve en gebroken palen en kapot gaas.
Nu had ik op internet een gaas gevonden tot een maasgrote 60mm, daar zou geen sneeuw blijven op liggen. Duiven gaan hier niet door me dunkt, maar kleinere vogels die van de aardbeien willen snoepen!?
Enkel de prijs is nogal hoog.
Je zou ook deze gazen zoals een gordijn naar opzij kunnen schuiven, doch dit is geen optie, daar er ook sneeuw gaat op blijven liggen.
Ik denk dat ik ga voor volgende;
De zijkanten voorzien van vaste gaas.
De bovenkant van makkelijk afneembaar gaas, en deze voor de eerste sneeuwval wegnemen. Vaste te maken met haakjes aangespannen op de zijkantgazen.
De kolen die er dan nog staan afdekken met bv bogen en gaas er ruim overleggen, tot betrekking ruimte tot doorzakken met sneeuw.
zondag 2 januari 2011 - 13:37
Mandy

Mandy

Ook al is de kooi 25 meter lang hij is slechts 3 meter breed.
D an lijkt het mij toch wel heel simpel om de netten naar EEN kant op te schuiven en ze dan netjes op te vouwen.

Mijn kooi is ook slechts 3 meter breed en zonder moeite schuif ik alle netten IN MIJN EENTJE naar EEN kant, rol ze op, leg ze het terras, maak ze schoon en vouw ze op tot het volgend seizoen......

Een beetje werk, maar zo blijven ze goed en gaan heel wat jaartjes mee zonder angst dat de sneeuw erop blijft liggen en ze gaan scheuren en onnodig lang in de regen, zon etc etc.....


zondag 2 januari 2011 - 14:17
guy_fruit

Guy_fruit

De netten in de herfst verwijderen, opvouwen en donker wegbergen.
Vanaf juni of juli de netten opnieuw aanbrengen.
De levensduur van de netten zal zodoende veel langer zijn.

Guy
zondag 2 januari 2011 - 15:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon