menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien - Ostara - Vraagjes

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik heb vandaag 20 aardbei plantjes Ostara gekregen. Het zijn nog relatief kleine plantjes, zie maar op de foto:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu vraag ik mij af hoe ik deze best kan behandelen om liefst zo veel mogelijk aardbeien op te leveren. Ze hebben, zoals je kan zien, reeds bloemen en een paar kleine aardbeien. Maar omdat de plantjes nog zo klein zijn vroeg ik mij af of ik de aardbeien en/of bloemen moet verwijderen om de plant te laten groeien?

Maar ik ken er niet zo veel van, dus ik kom eens informeren. Hopelijk kunnen jullie mij goede raad geven?

Ik was aan het denken om enkele 10L bloempotten te gaan halen en ze daarin te kweken. Iemand betere ideeën?

Alvast bedankt voor alle nuttige informatie
dinsdag 1 juni 2010 - 11:18
Maxession

Maxession

Aan de bloemen en aardbeien moet je niet meer aankomen.

Je kunt ze gewoon in een pot, volle grond, aardbeipot, ...zetten.

Ik heb ze in de volle grond hier en 1 in een hangpot, groeit allemaal goed.
dinsdag 1 juni 2010 - 12:36
ErikL

ErikL

Oké. Ik zal enkele 10L bloempotten gaan halen en ze daar per 4 of 5 in planten aan de rand. In het midden zal ik dan een kleinere bloempot zonder bodem (uitsnijden) zetten zodat de aardbei planten naar de rand moeten groeien en dan kan ik door die middenste bloempot ook gemakkelijk water geven zonder de aardbeien nat te maken.

Kies ik dan gewone universele potgrond en/of moet ik daar iets aan toevoegen?

Ps: hoeveel aardbeien mag ik verwachten van 20 plantjes? Zou ik er niet beter wat meer halen, dat lijkt me zo weinig, of niet?

dinsdag 1 juni 2010 - 12:43
ErikL

ErikL

Moet ik ook niets voorzien tegen vogelvraat? En wat doen jullie daar tegen? Netten?

Of mogen aardbeien gewoon in een serre staan tijdens de zomer?
dinsdag 1 juni 2010 - 12:48
Invadoria

Invadoria

Netten lijkt me inderdaad een goede oplossing...zo doe ik het toch al enige jaren.

Als je ze in de serre zet denk ik echter wel dat dat ook de vogels zal tegenhouden...

Ik kan je echter niet vertellen of je ze bij zuiderse temperaturen in de serre kan houden....daarvoor zijn er serre-experts op dit forum
dinsdag 1 juni 2010 - 15:33
Invadoria

Invadoria

Even vergeten....leg de netten ook niet zomaar over de aardbeiden...dan pikken de vogels nog door het net aan je vruchten. Gebruik stokken om het net van de grond te houden zodat ze er met hun bek niet aan kunnen door het net.
dinsdag 1 juni 2010 - 15:35
ErikL

ErikL

Oké, bedankt voor de uitleg.

Kies ik nu gewone universele potgrond en/of moet ik daar iets aan toevoegen?
dinsdag 1 juni 2010 - 15:49
verbena46

Verbena46

Hier heb ik wat droge mest onder de potgrond toegevoegd.
Verder zou ik niet te veel plantjes bijelkaar zetten want hoe meer ruimte ze hebben hoe mooier planten je krijgt.


dinsdag 1 juni 2010 - 17:52
ErikL

ErikL

Bij nader inzien kom ik tot de constatatie dat enkele grote potten toch wel snel wat geld kosten 25 euro per pot, en dan een mooie afwerking tegen de vogels kost ook al snel 50 euro of meer. Dus ik kom al snel over de 200 euro aan materiaal enkel om de aarbeien te kweken in mooie potten en ze vogelvrij te houden.

zou ik deze aarbeien dan niet gewoon in onze serre naast het huis kunnen houden. Wij hebben een oude serre naast ons huis staan waar eigenlijk pas vanaf 18 a 19 uur de zon op zit, dus niet de middagzon.

Iemand een idee of dat goed zou werken of moet ik toch voor de potten kiezen in volle zon?
dinsdag 1 juni 2010 - 23:00
annemiek123

Annemiek123

je kan het zo duur maken als je zelf wil, je kan ze in 10L emmers doen, gaten onderin maken...kosten 1 euro p/st, lange balkonbakken, kun je er heel wat in kwijt, kosten ook maar een euro of 3. Volle grond kost niks, alleen paar bamboestokken of electrobuis met een netje....Keuze genoeg , alleen beetje creatief zijn.
dinsdag 1 juni 2010 - 23:35
ErikL

ErikL

Ja, maar we hebben een heel moderne tuin en daarom hadden we graag ook de aarbeien in een mooi uitziende pot. Maar van die balkonbakken zijn waarschijnlijk wel goedkoper...

Hoeveel plantjes zou je kunnen zetten in een balkonbak van 1meter?
woensdag 2 juni 2010 - 00:45
Invadoria

Invadoria

We hebben dat vroeger nog gedaan en deden toen 4 plantjes per bak. Dit jaar hebben we ze in volle grond gezet. Het wortelgestel van deze plantjes was doorheen heel de bak....dichter op elkaar zou ik dus niet doen...tenzij in volle grond.

Ik denk wel dat het wat weinig zon is als ze in die serre naast je huis staan ... vanaf 18 a 19u lijkt me niet echt genoeg om je vruchten mooi rood en smaakvol te krijgen. De zon is dan minder sterk maar je krijgt dan nog maar enkele uren zon (die flauwer aan het worden is) 't Is door de zon en aan de plant te hangen (vooral de laatste week) dat ze hun smaak krijgen. Trek ze dus niet van de plant om enkele dagen nog op een andere plaats zon te laten krijgen ... dit heeft weinig tot geen zin.

Best dus toch op een andere plaats zetten, bv in die bakken. Of in die andere serre in de volle zon als iemand bevestigd dat dit geen kwaad kan (nogmaals, daar weet ik te weinig van serres voor)
woensdag 2 juni 2010 - 10:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon