menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wijn druif

Ga naar meest recente reactie

mx7733

Mx7733

Hoi allemaal,

Kweekt hier iemand een druif waar ze ook wijn van maken? Welke soort gebruik je daarvoor en wat is je ervaring. Ik kom er niet echt uit namelijk....

Mijn vriendin drinkt graag wijn, voornamelijk Spaanse, en nu lijkt het mij leuk dat eens te proberen te fabriceren....

Dus als iemand mij wat tips kan geven, graag!

BVD!

-Mx
zondag 25 april 2010 - 16:10
Janrots

Janrots

Hoi,

Ik kweek zelf geen druiven om wijn van te maken, wel ben ik sommelier van opleiding en zeer gepassioneerd bezig met wijn alsook de cultuur ervan.
Ik hoop dat u iets hebt aan hetgeen ik hier neerschrijf.

eerst en vooral moet je weten in welke regio u woont en uit welke samenstelling uw ondergrond bestaat (zand, leem, veel klei, eventueel kalk of andere gesteenten). Van dan af pas kan u proberen enkele varieteiten te telen , hangt af van ondergrond, klimaat,... Ik wil steeds proberen u ermee te helpen, heb reeds stages gedaan op verschillende wijndomeinen in Bourgogne, Bordeaux, Zuid Afrika, Nieuw zeeland, ... dus voor elk wat wils


MVG

zondag 25 april 2010 - 18:53
mx7733

Mx7733

Hoi Jan,

Hoop dat ik Jan mag zeggen...

Ik ben woonachtig in het mooie, maar vooral oude, Voorburg. Dit ligt tegen Den Haag aan in Zuid Holland. De grond waarop mijn moestuin gelegen is, is voornamelijk klei-achtig. Ik schrijf bewust 'achtig' omdat de grond al vele generaties als moestuin dient en hier en daar dus 'verbeterd is'.

De meeste gewassen doen het er goed. De ligging is in het midden van het terrein, dus vooral open. De druif en/of druiven zouden aan de zuid-oostkant van mijn tuin komen. Hier heb ik een terras en wil een natuurlijke,eet danwel drinkbare 'schutting maken'... In de ochtend heeft de plant schaduw van een appelboom, in de zomer tot 11:00 en vervolgens acht uur volop zon...

Als je tips of raad hebt dan hoor ik het graag, zeker van een kenner!

Mvg
-Mx
zondag 25 april 2010 - 22:11
Janrots

Janrots

Hallo,

Ik vind nu pas even tijd uw bericht te beantwoorden
Indien uw onderrond klei achtig gesteld is, zou ik opteren voor eerdere druivenrassen als Kerner, Siegerrrebe, Muller Thürgau,... Alle rassen die u vind als u eens surft naar verschillende sites van wijndomeinen uit Belgie en Nederland, gelet op de situatie in ondergrond. Snoeien en plantwijzes zijn ook zeer belangrijk maar dit is pas nodig in een later stadium Ook rekening gehoudend met het klimaat waarin we zitten, is het zeer moeilijk om rassen van de bekendere druiven te gaan telen, dus mss beter deze alternatieven proberen waarvan men eerder een positief resultaat kan verwachten.
Wel moeten ze een maximum aan zonlicht kunnen hebben om in het afrijpen een zeer gelijke en goede maturiteit onder de pel te hebben en een goed suiikergehalte. Let wel in het afrijpen is oplettendheid geboden. Alles kan in enkele uren omslaan zowel van rijpheid, weer e.d. als het bijvoorbeeld blijft regenen enkele dagen voor de rijpheid, is het niet makkelijk om rot te voorkomen.

Hoop u hiermee toch even nog een klein stapje verder gezet te hebben
Als je nog vragen hebt, laat gerust weten!!!
Groetjes,

Jan
donderdag 29 april 2010 - 08:49
anoukdm

Anoukdm

Hallo,

Ik maak wijn van druiven 5belgie). Ik heb muller thurgau en pint blanc. Andere goede soorten voor ons klimaatr zijn kerner, pint gris, riesling...

gr
donderdag 6 mei 2010 - 13:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon