menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Larve taxuskever

Ga naar meest recente reactie

annemiek123

Annemiek123

Bij het opschonen van de aardbeien, kwam ik onder in de potten nu al een 5-tal larve tegen van de taxuskever. Waarmee kan ik die bestrijden in potten?

groeten Annemiek
vrijdag 19 maart 2010 - 16:02
guy_fruit

Guy_fruit

De aardbeien uit de grond halen en oppotten in nieuwe potgrond.
De oude potgrond naar het containerpark afvoeren! Als je kippen hebt, kan je die potgrond ook aan de kippen geven en die ruimen de larven wel op...

Laat aardbeiplanten nooit langer dan 2 jaar in dezelfde potgrond staan of je krijgt problemen.

Guy
http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/taxuskever_schade_voorkomen.htm
vrijdag 19 maart 2010 - 18:55
annemiek123

Annemiek123

Bedankt Guy voor je antwoord, ik heb nog een vraagje..
Ik las dat die taxuskever niet van knoflook, bieslook en tomaten houden, kan ik de potgrond , als ik die gezuiverd heb van die wormen ook niet gebruiken voor bovenstaande soorten?

groeten Annemiek
zaterdag 20 maart 2010 - 12:51
printemps

Printemps

@ Guy

Wat bedoel je met "dan krijg je pas problemen als je aardbei langer dan 2 jaar laat staan ???"

Trekken die de taxuskever aan dan ??
Of geven die een ideale voeding ??
En is dat ook van toepassing met bosaardbei ??

Alvast bedankt

mvg
zaterdag 20 maart 2010 - 14:04
guy_fruit

Guy_fruit

Annemiek,
100% zuiver krijg je die potgrond niet of je zou die grond moeten stomen. Je kan wel proberen alle larven te verwijderen, maar de eitjes blijven achter.
Tomaten gaan er waarschijnlijk geen last van hebben, maar de kevers gaan toch snel opzoek gaan naar aardbeien in de omgeving.

Printemps,
De taxuskever wordt bijzonder aangetrokken naar aardbeien, sleutelbloemen (Primula) en struikboontjes. Waarschijnlijk smaken die bladeren beter dan van andere planten. Mogelijk is dat ook zo voor bosaardbeien, maar ik denk dat de problemen hier kleiner zijn.
Nuttige link:
http://www.houtwal.be/vakartikels/ziekten_plagen/taxuskever_schade_voorkomen.htm

Mvg,
Guy
zondag 21 maart 2010 - 21:16
Matty

Matty

taxuskever is een groot probleem als je dat eenmaal hebt. Niet alleen aardbeiplanten worden aangetast maar ze hebben heel veel planten waar ze eieren aan afleggen. Je hebt ze nu ontdekt bij je aardbeiplanten maar ze zitten zeker op nog andere plaatsen. Heb je alleen een terras, dan moet je alle potplanten behandelen en anders, om ervan af te geraken moet je alle planten (vaste planten, heesters) die je hebt staan in je tuin minstens 2 x per jaar behandelen met nematoden. Dit moet nu in april gebeuren en in augustus. De potgrond herbruiken zou ik zeker niet doen, want zoals al werd gezegd, als er nog 1 larve in blijft, wordt die kever en kan die weer honderden eieren leggen. Je moet dit echt aanpakken anders wordt het steeds maar erger. Ik spreek uit ondervinding.
woensdag 24 maart 2010 - 15:25
annemiek123

Annemiek123

Ahh getver...
Zijn dat die aaltjes? die je bedoeld? Kunnen die geen kwaad voor andere planten?
Ik spuit wel spul tegen die kevers , want ik zag ze vorig jaar al op de pruimenboom en bij de druiven.
woensdag 24 maart 2010 - 16:37
printemps

Printemps

Inderdaad, aaltjes

Kan geen kwaad voor andere dieren,mensen en planten

Andere spuitmiddelen zouden niet of bijna niet helpen dacht ik
Ze doodduwen is een betere en goedkopere oplossing
Maarja ??

mvg
woensdag 24 maart 2010 - 16:59
annemiek123

Annemiek123

hahaha ja dat lijkt me een hele klus

Zouden die larven ook de wortels van mijn conference peer aangevreten kunnen hebben? Want die heeft het vorig jaar begeven, terwijl hij in het voorjaar zon mooie bloesem had. Het was een 3 jaar oud boompje.

Trouwens best duur die aaltjes Maar ja ...weggevreten planten zijn nog duurder he.

groetjes Annemiek
woensdag 24 maart 2010 - 17:14
printemps

Printemps

Ik heb er vandaag ook gevonden Ggrr

Ik maak elk jaar men potten (potgrond)leeg in de tuin

Er lag dus nog een kluit van viooltjes en daar zaten er ook in

Ik moet nog eens verder kijken of er elders ook nog zitten

mvg


Waar ik vroeger woonde(appartement met terras op 1ste verdiep)had ik er ook en heb ze dan iedere avond gaan vangen en platdrukken(wel vies)
woensdag 24 maart 2010 - 17:21
Matty

Matty

fruitbomen en druivelaars zijn ook gevoelig voor de larven van taxuskever. zeker als je een boom of een plant drie jaar na de aankoop ziet afsterven, kan je er zeker van zijn dat er larven aan de wortels zaten als je de planten kocht. Eenmaal kevers in de tuin, gaan ze heel de tuin door op zoek naar lekkere planten waar ze van kunnen eten of waar ze eieren kunnen afleggen. Op den duur weet je niet meer waar je overal moet behandelen . chemisch helpt er eigenlijk niets, de nematoden zijn de enige oplossing.
donderdag 25 maart 2010 - 14:35
annemiek123

Annemiek123

Heb de aaltjes zojuist besteld bij biocontrole online. beter op tijd mee beginnen.
donderdag 25 maart 2010 - 14:49
Matty

Matty

ah, ik bestel ze altijd in belgie bij biogroei, komen daar rechtstreeks van de fabrikant waardoor het materiaal supervers is. Je moet wel denken als dat van nederland moet komen, het is levend materiaal, dat het niet lang onderweg mag zijn want dan is de helft al kapot voor je het gebruikt hebt en dat zie je niet natuurlijk.
donderdag 25 maart 2010 - 15:01
printemps

Printemps

@ Matty

Annemiek is van Nederland

Ik heb het ook nog niet gebruikt maar hoeveel kost het ??

Via Ecostyle zou je het ook kunnen bestellen

mvg
donderdag 25 maart 2010 - 15:04
Matty

Matty

Bij biogroei kost het 46 of 47 euro voor 50 mio, hoeveel precies weet ik niet meer, ze hebben ook nog een kleinere verpakking voor potplanten te doen. Die van Ecostyle komen ook uit nederland hé, vergeet dan niet.
donderdag 25 maart 2010 - 15:29
annemiek123

Annemiek123

ik heb nu 18,50 betaald voor 20 vierkante meter, groter is het niet bij mij, en hou zelfs nog wat over voor mn potten.
donderdag 25 maart 2010 - 15:45
Matty

Matty

ik ben eens gaan kijken bij biocontrole, dat is dan voor 10 miljoen aaltjes.
donderdag 25 maart 2010 - 16:26
sugar

Sugar

Ga 's avonds ook eens door de tuin met een zaklamp, je leert snel hoe die taxuskevers op te sporen. Voor gotere planten leg je een witte doek onder de plant en schud je eens lekker aan de boom. Als de kevers gevaar voelen laten ze zich gewoon vallen, net op jouw wiite doek, het is kinderspel ze dan te verzamelen en terecht te stellen


Ze platdrukken werk lekker therapeutisch
maandag 29 maart 2010 - 07:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon