menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoete kersen.

Ga naar meest recente reactie

wauterlo

Wauterlo

Momenteel verkleuren de vruchten van twee kerselaars en vallen de vruchten vroegtijdig af. Het gaat over de rassen "Gros Noir" en "VAN". Beide halfstambomen staan op een zanderige bodem. Bij het planten van deze kerselaars, vijf jaar geleden, is het plantgat met bodemverbeteraar aangerijkt en is vorig jaar compost rond de stammen gelegd. Gezien de bodem nogal droog is, heb ik de voorbije weken de bomen voldoende water gegeven. Helaas de vruchten zijn elk jaar voortijdig rood gekleurd.

Kan iemand mij een goede raad geven ?
woensdag 13 mei 2009 - 20:44
Victor44

Victor44

Hallo,
Waarschijnlijk bestuiven de rassen Gros Noir en Van elkaar niet.De S-allelen van het ras Van zijn S1S3 maar die van Gros Noir ken ik niet,ze moeten wel verschillen want anders heb je geen bestuiving en ze moeten op hetzelfde ogenblik bloeien.Ik zou een goede bestuiver bij planten ofwel op een tak een andere goede bestuiver enten.
Groeten
Victor
woensdag 13 mei 2009 - 21:49
wauterlo

Wauterlo

Victor,

hartelijk dank voor de snelle reactie. Wat ik wellicht ben vergeten te zeggen is dat naast deze twee kerselaars er nog vier andere staan : 1 Bigareau, 1 Schneider Später en 2 Edelfinger. Deze vier geven wel een redelijk resultaat.

Hierbij een foto van de verdroogde kersen

Louis

Fruit

donderdag 14 mei 2009 - 08:41
depauws

Depauws

Wauterlo en Victor
Het lijkt mij dat de kersen wel bestoven zijn, een onbestoven vrucht valt af als ze veel kleiner zijn. Overblijfselen van de bloem (bloemdek) blijven dan ook zichtbaar.
Groeten
Silvain
donderdag 14 mei 2009 - 20:18
wauterlo

Wauterlo

Victor, Sylvain,

kan u mij een oplossing bieden aan dit fenomeen ?

Hartelijk dank,


Louis
maandag 18 mei 2009 - 14:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon