menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zure druiven.

Ga naar meest recente reactie

jokesk

Jokesk

In mijn tuin staan al 7 jaar een witte en een blauwe druivenplant.
Netjes gesnoeit wanneeer het daar tijd voor was en 2 keer per jaar extra kalk bij gestooid (het is een zware klei tuin)
Elk jaar dan ook heel veel druiven maar ze blijven zuur van smaak.
Hebben jullie een tip hoe ik zoete druiven kan krijgen?

Fruit

maandag 4 mei 2009 - 15:33
depauws

Depauws

Joske
Andere varieteiten zetten, eerst gaan proeven en goed noteren welke druif het is en dan betrouwbaar hetzelfde kopen ofwel zelfs stekken van die plant.
Groeten
Silvain
maandag 4 mei 2009 - 16:23
guy_fruit

Guy_fruit

Om welk druivenras gaat het?
Hoeveel trossen laat je op die jonge druivelaar komen? Komt er voldoende zon aan die druivelaar?
Blijven de bladeren wel gezond tot bij de oogst?

Guy
http://www.houtwal.be
maandag 4 mei 2009 - 21:11
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
Een zware kleigrond behoeft in principe zeker geen tweemaal per jaar extra kalk. We zouden adviseren om eens extra compost onder de struiken aan te brengen. Teveel kalk verhindert bij het rijpingsproces de omzettingsprocessen in de druiven waarbij de suikers worden gevormd. Naast de al opgesomde maatregelen (voldoende gezond blad = minstens 7 bladeren per tros) en voldoende zon zou het zo zeker moeten lukken om in ons klimaat lekkere druiven te oogsten.
Als deze maatregelen niet helpen, dan lijkt de aanplant van een van de nieuwere dessertdruiven (tafeldruiven) zoals iemand suggererede inderdaad de meest logische optie.
dinsdag 5 mei 2009 - 10:37
lo

Lo

Rassenkeuze is inderdaad de boodschap. Ik heb 6 serredruivelaars (frankenthal, muskaat...) en evenveel buitendruivelaars (de merknamen schieten mij niet zo gauw te binnen). Altijd lekkere druiven. Maar je moet natuurlijk de goede rassen hebben en bijv. een binnendruivelaar niet buiten willen zetten en omgekeerd...
woensdag 20 mei 2009 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon