menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ballerina

Ga naar meest recente reactie

florentina

Florentina

[afbeelding verwijderd niet-https]


Ik heb maar een kleine tuin . Daarin staan 2 ballerinaboompjes met appelen. Ze nemen weinig
plaats in en ik heb toch wat appeltjes.
Dergelijke boompjes kunnen goed met andere beplanting gecombineerd worden.
dinsdag 8 augustus 2006 - 10:03
nientje

Nientje

mmmm, die zien er wel lekker uit
nientje
dinsdag 8 augustus 2006 - 11:30
Maxpowa

Maxpowa

Kun je die ook vinden met iets van Jonagold of Jonagored in ofzo?

Het ziet er smakelijk uit en de opbrengst ziet er ook niet mis uit, maar heb zelf liever rode appeltjes.

Groeten,
Steven
dinsdag 8 augustus 2006 - 11:56
florentina

Florentina

Toen ik ze kocht had ik geen keuze , 't is wel een lekkere appel.

florentina
dinsdag 8 augustus 2006 - 12:29
Adrienne

Adrienne

Mmmm, echt om zo in te bijten !!!
gtjs adrienne
woensdag 9 augustus 2006 - 23:32
lisa

Lisa

florentina dit zijn heel lekkere appels
groetjes lisa
maandag 14 augustus 2006 - 23:27
Bowie

Bowie

Waarom wordt dat een ballerinaboompje genoemd?
dinsdag 15 augustus 2006 - 09:06
koen

Koen

Lijkt me ideaal voor iemand met weinig plaats,
Je brengt me op ideeën...
hoe hoog groeien die gemiddeld?


Groeten, Koen
dinsdag 15 augustus 2006 - 09:16
florentina

Florentina

Bij een ballerinaboompje groeien de vruchten op de hoofdstam .Ze groeien als een zuiltje.
Het ene boompje is nu 1,70 m , het andere 2,20m .Ze staan er nu het derde jaar.
Als je weinig plaats hebt, maar toch graag wat fruit in de tuin hebt, is het een oplossing.
Gemiddelde hoogte, geen idee.

mvg, florentina
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:50
Victor44

Victor44

Ik heb die al te koop zien staan in Bakker,ingeval er iemand is die ze zoekt.Andere tuincentra zullen ze ook wel hebben,ze bestaan al verschillende jaren.Lijkt me heel interessant voor iemand met weinig plaats,je kan ze zelf in grote potten planten.
dinsdag 15 augustus 2006 - 13:23
Leentje

Leentje

Ik had er eentje gekocht bij Intrtuin in Olen.
Goetjes,
leen
dinsdag 15 augustus 2006 - 13:26
Uvacrispa

Uvacrispa

Bestes,
Ballerina appelboompjes worden vaak geënt op een sterke onderstam, dat maakt dat ze een hoogte van wel 5 tot 5 meter kunnen bereiken. Dit kan je vorokomen door de top er uit te knippen als je denkt dat ze hoog genoeg zijn.

Ze zijn inderdaad een alternatief om op een kleine ruimte appels te kweken. Er zijn vandaag zelfs al enkele rassen die niet gevoelig zijn voor meeldauw en schruft, maar ze worden naar mijn weten nog niet aangeboden in Benelux (wel in Duitsland).

Als je opteert voro een appelboom op een beperkte plek, kan je ook kiezen voor een klassieke appelras, maar dat geënt werd op een zeer zwakke onderstam. Zo krijg je zelfs appelboompjes die je vlot in een grote pot kan kweken. Als je dit soort fruitboompjes de zijtakken kortknipt dan heb je ook een 'kolom'boompje, maar dat niet hoger zal groeien dan 1,8 meter (of daaromtrent).

Dus keuze te over, als je even zoekt natuurlijk...
zaterdag 19 augustus 2006 - 10:00
Matt

Matt

Heeft iemand ervaring met het snoeien van deze zuilenboompjes?
Ik heb sinds augustus een peer, een appel en een kers.
Ze staan mooi op het terras, ik hoop dat iemand van jullie ervaring heeft met de snoei?
woensdag 13 september 2006 - 16:34
jp

Jp

Beste Uvacrispa, U geeft een goede tip, maar ik wil er toch op wijzen dat bij oudere appelrassen vaak zgn topdragers zijn. Die zijtakken drastisch inkorten geeft dan verlies van bloemknoppen. Bij moderne spoordragers die aan kortloten bloeien lukt dit wel.

Zuilboompjes zijn populair omdat je van het vormsnoeien af bent. Vroeger werden fruithagen gezet van bv. schuine snoeren. Heel mooi, maar niet zo simpel.
België was eind 19de eeuw een topland wat vormsnoei in fruittuinen betreft. Je kan nog steeds onze voorouderlijke kennis bewonderen, bv. in de toontuin van het kasteel van Gaasbeek (te reserveren), of in de planten tuin van Leuven (vrij te bezichtigen).
donderdag 14 september 2006 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon