menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivenschimmel

semperfi

Semperfi

Vorig jaar plantte ik een drietal druivelaars " Vitis Frankenthaler" om onder de pergola mettertijd wat schaduw te creëren. Ze produceerden het eerste jaar reeds mooie en lekkere duiven en voor alle veiligheid bespoot ik de bladeren met een onschadelijke Zwaveloplossing.
Op het einde van de "zomer" ontwikkelde zich , door de vochtigheid, roest of schimmel. De druivelaar bleek niet resistent ! Ik gebruikte dan een Cupravit-oplossing waardoor de bestaande druiven oneetbaar werden .....
Mijn vraag :
Heeft het nu nog zin, voor de druivelaartjes terug uitschieten, weer een kuur met Cupravit te doen?
Ik heb gelezen dat de schimmel zich kan terugtrekken tot onder de schrors van de plant.
Dank u bij voorbaat,
Bob
woensdag 5 maart 2008 - 10:48
depauws

Depauws

Semperfi
Het ras Frankenthaler is eigenlijk een serre-druit omdat de plant erg gevoelig is voor schimmel.
Zoek liever een ander ras. Eenvoudigst is Blauwe Boskoop, snelgroeiend en mooie herfstverkleuring vindt je bij Glenora ( blauw en pitloos) en er zijn nog diverse buitendruiven en druiven resistent tegen witziekte.
Groeten
Silvain
woensdag 5 maart 2008 - 17:47
semperfi

Semperfi

Zie'es hoe braaf dat ik ben : ik heb de Frankenthaler eruit gehaald ( met groot verdriet want ze waren al 3 meter hoog - of lang ) en heb ze vervangen door piepkleine Boskoop Glory die zoals Silvain maar ook de kweker van Moerkant beweren, zonder problemen aan alle verwachtingen zouden voldoen.
Bedankt voor de tip,
Grutjes,
Bob
donderdag 6 maart 2008 - 18:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon