menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen allerlei

Ga naar meest recente reactie

Simber

Simber

In m'n tuin heb 'k plaats voor een 10-tal fruitbomen.
Ik denk hier aan Appel, Peer, Pruim en misschien zelfs een abrikoosboom.
Welke soorten zou ik het best nemen, voor appel graag een zuurder type, voor peren een sappig en van beiden een variant om te stoven.
Graag heb ik dan ook nog soorten waarvan ik snel een kleine opbrengst heb.

Alvast bedankt voor jullie goede raad.
dinsdag 4 september 2007 - 12:48
VTO

VTO

Stuur uw mailtje eens naar Boomkwekerijdelinde.be. Deze teler en verkoper van fruitplanten kan u advies geven, alsook welke rassen kunnen zorgen voor de kruisbestuiving welke ziekte gevoelig zijn enz..

dinsdag 4 september 2007 - 14:24
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo
als je niet veel plaats hebt en je zou graag wat meer bomen zetten dan kan eventueel eens informeren achter "ballerina" fruitbomen dit zijn soorten die mooi omhoog groeien en na zo'n 10 jaar hebben ze een doorsnee van een halve meter tot een meter .
in het voorjaar staan deze vol bloesem en later brengen ze zeer veel op .
je hebt hier ik zeer veel soorten in daar zou je dan eens achter moeten informeren bij een kweker...
het was maar een idee want het is omdat deze bomen zonder dat je ze moet snoeien zeer weinig plaats in nemen dus misschien wel handig
groeten Damy
dinsdag 4 september 2007 - 19:35
depauws

Depauws

Simber

Leisysteem en fruithaag zijn twee plaatssparende oplossingen die toelaten veel boompjes op weinig plaats te zetten.
Bij fruithaag worden de boompjes op 50cm in de rij gezet en het geheel wordt als een haag geknipt
Bij leisysteem worden er kunstige vormen aan de boompjes gegeven.
Begin steeds met zwake onderstam ( bv M9 voor appel).
Er is wel enig geduld en snoeiwerk nodig.

Hierbij een foto van een leisysteem in zijn tweede groeijaar.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 september 2007 - 19:50
WenTh

WenTh

Snelle opbrengst is bij fruitbomen helaas nooit gegarandeerd. Meestal pas na een jaar of 2, 3.

Vaak moet er kruisbestoven worden, dwz. twee bomen van een verschillend ras (appels : vb. sterreinette + La paix; kersen: Hedelfinger + Noordkriek)
Je kan kiezen voor oudere, streekeigen rassen, die zijn resistenter tegen plagen, en moeten helemaal niet bespoten worden, als je eens een wormgaatje ok vindt.
Let ook op dat al je bomen niet op het zelfde moment rijp zijn, of dat vruchten wat langer bewaard kunnen worden (bij peer valt dit snel tegen). Sommige appels kun je wel 3 maanden goed bewaren.
En dan is het een kwestie van smaak...
Daarom: ga naar een goede bomenkweker met je tuinplan, en laat je terdege adviseren en bijstaan in je keuze. Hij heeft zeker alle info over bovenstaande bedenkingen.

Persoonlijk ken ik in Halle een superadres, Ecoflora. (Mag ik dit hier publiceren ? Indien niet, sorry hoor)

En het is NU het moment om je bomen te bestellen. Dan heb je ze in november, wat het ideale moment is om ze te planten.....

Succes !
maandag 1 oktober 2007 - 10:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon