menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine vijver

Gabriella91

Tekst aangepast

Gabriella91

Hoi,

Wij hebben sinds een paar maanden een vijver, maar hij wordt helemaal bruin. We hebben er 4 vissen, 10 slakken, een aantal planten en 10 mosballen in en een pompje/fonteintje met spons filter.
We hebben een substraat, deze is keurig uitgespoeld.
Het tuincentra adviseerde mij om de helft eruit te pompen en nieuw water toe te voegen, maar dat heeft tot nu toe niets opgeleverd.
Bij het wegpompen leek het vooral vies te zijn tussen de substraat in, dus dacht zelf dat het misschien ontlasting van de vissen o.i.d. was...

Enig idee wat dit is en vooral hoe het weer weggaat?

Vijvers & Vissen

maandag 16 oktober 2023 - 15:42
leerling

Leerling

Dit ziet er niet goed uit. Maar dat wist je al.

Ik weet niet of je dit nog goed kan krijgen. Soms moet je gewoon leren van je fouten en opnieuw beginnen.

Ada Hofman heeft een tuin gemaakt waar ze experimenteerde met kleine en grote natuurlijke vijvers. Die tuin kan je (terug) bezoeken om er inspiratie op te doen of er gewoon van te genieten.

Haar boeken zijn ook nog altijd te koop (en vind je ook dikwijls in bibliotheken). Je vindt er heel wat informatie over de aanleg en verzorging van vijvers. Inclusief lijsten met planten en advies over vissen (welke soorten wel/niet, hoveel vissen, enz.)

Wat basistips voor de aanleg van natuurlijke vijvers (= zonder filters of UV-licht) vind je alvast op https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/explore/createpond. Bekijk zeker ook de rest van die site.

Mochten je vissen nog leven, dan zou ik een ruime container vullen met leidingwater, daar glanzend fonteinkruid in planten (zie instructies op die website) en dan de vissen verhuizen. Niet ideaal om dat zo snel te doen, maar ik zie niet hoe ze in dat bruine water lang kunnen overleven.

Volgende stap is je grondig inlezen in vijverliteratuur.

En dan opnieuw beginnen.
woensdag 18 oktober 2023 - 01:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon