menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterlelies Woekeren

Ga naar meest recente reactie

marioreynd19

Marioreynd19

HELP .... iedereen spreekt met lof over waterlelies, maar in ons geval een ware hel.
Vijver is ongeveer 1000 m2 groot en voor het grootste deel (80%) bedekt en stapelt zich stilaan op tot een dikke laag van 20 a 30 cm. Maaien, uitdunnen, ... is dus duidelijk onbegonnen werk. Enkele wortels met ankerhaken kunnen verwijderenen moeten vaststellen dat het wortels zijn met diameter van 10 centimeter en meer , lengte vlotjes een meter
Iemand ervaring in het aanpakken van dergelijke plaag?
Veelal is het advies met Herbicide breed spectrum te werken, en dat zal spijtig genoeg moeten, maar kan iemand een product en verkoper aanraden?
Alternatieven ?

Vijvers & Vissen

dinsdag 4 juli 2023 - 19:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Waterlelies worden in manden geplant om woekeren te voorkomen.
Zie https://www.vijverhandboek.nl/waterlelie-vijver/
Maar daar heb je nu niets meer aan.

Nadeel van een herbicide is dat die veel meer gaat doden dan alleen je waterlelies en je daarna nog altijd die afgestorven planten en de wortels moet verwijderen.

Volgens https://www.vijvercentrumdescheper.nl/waterlelie-erg-mooi-in-de-vijver/ kunnen de wortels gaan rotten wanneer je de stengels onder water afsnijdt. Is misschien een manier om alvast een stukje vrij te maken.
Maar ook hier: als je veel rottend plantenmateriaal in je vijver krijgt, is dat niet gezond voor het biologisch evenwicht.

Hoe diep is die vijver?
dinsdag 4 juli 2023 - 20:57
Tuinprins

Tuinprins

Met gif gaan werken lijkt mij hier totaal verkeerd. Niet alleen sterft er veel meer dan alleen de waterlelies maar ook ga je problemen krijgen met de afstervende waterlelies. Het dode plantmateriaal verstoort het natuurlijke evenwicht in de vijver met alle gevolgen van dien (explosieve groei van algen bijvoorbeeld).

Verder: op de meeste (alle?) onkruidverdelgingsmiddelen staat dat het niet gebruikt mag worden op open water. Een vijver is 'open water'. Verder is het nog maar de vraag of de dikke wortels van waterlelies doodgaan van welk vergif dan ook.

De enige oplossing is de wortels handmatig te verwijderen. Als je dat ieder weekend doet dan ben je na een paar maanden al een heel eind. Het valt mij al jaren op dat zodra als het op 'handwerk' aankomt veel mensen niet thuis geven of het ondoenbaar vinden. Hoeveel smoesjes ik al niet voorbij heb zien komen ...

Succes!


Gegroet, de tuinprins
woensdag 5 juli 2023 - 08:16
marioreynd19

Marioreynd19

@tuinprins ... enkele weekends mag je vergeten hoor en van handarbeid ben ik niet vies. We hebben al met 2 stevige gasten hier twee weekends ingevlogen. Resulaat : ongeveer 4 kuub (niet gedroogd) bladmateriaal , ongeveer 10% van het totaal. Na 3 weken stond het gewoon terug vol. Probleem is dat we de wortels er niet mee uit krijgen. Dus dat is inderdaad cruciaal , want anders moet je die oefening elk jaar 2 a 3 maal (reken een week per oogst gaan herhalen.
Maar ik begin inderdaad wel wat te twijfelen aan die verdelger (bedankt) en ga toch maar focussen op het bouwen van een 'werk'-vlot en dan nog anker haken vinden om de wortels er uit te sleuren.
woensdag 5 juli 2023 - 08:27
marioreynd19

Marioreynd19

@Leerling: blijkbaar is mijn antwoord niet doorgekomen in het forum. Diepte is tussen 1 a 1,5 meter. Op sommige plaatsen is er al ongeveer 50cm slib en dat bemoeilijkt dus het verwijderen van de wortels omdat je er niet kan staan.
Tja, spijtig genoeg hebben de vorige eigenaars de planten niet in manden gezet en heeft men het veel te ver laten komen. Hebben de vijver vorig najaar gekocht en toen lag er natuurlijk niets meer op het oppervlak. Bovendien is de bloem zeer klein en heb je er op dat vlak ook niet veel aan.
Eerste idee was om met een combinatie van een surfactant/onkruidverdelger toch een 30% van de waterlelies te behandelen om er zeker van te zijn dat toch een tenminste een deel van de wortels weg is.
volgens artikels die ik gevonden heb is een middel op basis van glyfosaat (ouch/boe, ik weet het) het beste en werkt het enkel op de oppervlakte plant die er rechtstreeks mee in contact komt.
Probleem hierbij is dat ik zeker de juiste producten (zo weinig mogelijk) wil gebruiken, maar die vinden is me nog niet gelukt.
woensdag 5 juli 2023 - 08:46
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Een herbicide zou hier meer dan één probleem geven:
1) Zowat elke herbicide heeft voor zover ik zo meteen weet een negatieve invloed op het waterleven.
2) De bladeren en wortels van de lelies zouden dan misschien wel afsterven, maar dat levert een hoop rottend materiaal op gezien het blad en de wortels niet verwijderd worden. Dat rottend materiaal gaat zorgen voor serieuze problemen op korte en lange termijn.

Manueel verwijderen of regelmatig de bladeren blijven uitdunnen zal dus toch de beste optie blijven, vrees ik.

Misschien is er ook nog een optie om de vijver op bepaalde plaatsen af te dekken om zo het licht weg te nemen van de bladeren en op die manier de waterlelies uit te putten? Geen idee of dat mogelijk en realistisch is, het is maar een gedachte die me hier even spontaan opkomt. Bovenvernoemd probleem nummer 2 blijft dan natuurlijk wel van kracht...
woensdag 5 juli 2023 - 12:12
marioreynd19

Marioreynd19

Het is duidelijk dat het verwijderen van de wortels en bladeren altijd zal moeten gebeuren.

Volgens artikels die ik gevonden heb moeten er specifieke herbicides "voor het water" te verkrijgen zijn :
"Spuit de oppervlaktewaterlelies in met een op glyfosaat gebaseerd herbicide voor het water, verkrijgbaar bij de meeste kwekerijen en tuinwinkels. Voorbeelden van producten zijn AquaMaster, Glyfos Aquatic en Rodeo."
Producten echter nog niet echt tegengekomen en voorlopig doen we dus verder met uitdunnen en waar mogelijk wortels er mee uithalen.

TIPS: blijven welkom
- Afdekken is misschien inderdaad een idee aangezien vijver hoefijzer vorm heeft en breedte beperkt blijft tot 10 a 15 meter
- Was ook al aan het denken om gebruik te maken van een elektrische lier en heel grote hark, maar nadeel is dat dat weer veel slib en gassen uit de bodem gaat lostrekken.
- Om dat jaren slib weg te werken heb ik trouwens ook al gevonden dat je hiervoor best corrolietkrijst in het voorjaar kan uitstrooien bij temperatuur van 1à a 12 graden

Tips blijven natuurlijk altijd welkom ...
bv. haken of ankers om de wortels op diepte van 1 a 1,5 meter te pakken te krijgen.
Dat zijn dus geen kleine worteltjes (zie foto) ... Dit is de grootste vangst tot nu toe : 1meter lengte, 10 centimeter doormeter.


Vijvers & Vissen

woensdag 5 juli 2023 - 17:32
Polplastron

Polplastron

Op de foto zie ik overigens geen waterlelie, maar gele plomp.
vrijdag 7 juli 2023 - 14:28
marioreynd19

Marioreynd19

Klopt inderdaad. Bedankt voor de tip.
Gele plomp - "Bekende inheemse waterplant, met grote, op waterlelies lijkende drijfbladeren. De gele bloemen steken enkele cm boven water uit" ...
zaterdag 8 juli 2023 - 07:27
marioreynd19

Marioreynd19

Korte update : dit weekend geprobeerd om de wortels mee uit te trekken ... hopeloos. Met twee personen en dreghaken krijg je er zo goed als geen beweging in. Dus ga op zoek naar meer trekkracht (lees machines).
maandag 10 juli 2023 - 12:29
Walterius

Walterius

Al aan graskarpers gedacht? Die eten namelijk waterlelies.
dinsdag 15 augustus 2023 - 15:50
leerling
dinsdag 15 augustus 2023 - 22:46
leerling

Leerling

Ik moest even slikken toen ik de foto's van de wortels zag op https://www.harkboot.nl/verwijderen-van-gele-plomp-wortelstokken/
Hopelijk loopt het bij jou nog niet zo'n vaart.
dinsdag 15 augustus 2023 - 22:54
marioreynd19

Marioreynd19

Wel ... het komt toch in de buurt. Met dreghaken en een winch (en die is nodig) hebben we op een namiddag toch al wat kunnen uittrekken (zie foto). Om het even in perspectief te plaatsen. Het exemplaar op de voorgrond is ongeveer 1,5 meter lang en heeft een doormeter van 13 a 14 cm. Door de vele tentakels blijft er ook veel slib aan hangen en hebben we die grotere exemplaren met twee (forse kerels) moeten dragen. Lastige is dat wortels in de modder onder de bodem oppervlakte liggen. Als de dreghaken al zo diep geraken en er in pakken, dan scheuren de wortels ook nog eens af. Soms levert dat een grote vangst zoals hier op de foto. Dikwijls is het een kleiner stuk. Wat je ziet op de foto is een 5de (samen toch al 2m3) van wat we al hebben kunnen dreggen. Pure schatting is dat we daarmee er nu een 100ste uitgehaald hebben aangezien we nog maar een klein deeltje van de wortels over een tiende van de oppervlakte er uit hebben gehaald. De moed der wanhoop houden we toch vol. Ondertussen proberen we wat op te schalen, hebben we een 'eg' voor grondbewerking in bestelling en gaat dat geheel met dubbele koord achter de minitractor.
En ja, we hebben er ook graskarpers opgezet. Volgend jaar kokolietenkalk er in om het slib te verwerken ... komt dik in orde
Leuk detail ... de vrienden komen nu 'WORTEL VISSEN' en iedereen vind het fantastisch leuk. Telkens je zo'n grote wortel eruit sleurt, voel je ook dezelfde adrenalinestoot als bij het vangen van een grote vis.
Tot zover een korte update. Groetjes

Vijvers & Vissen

zondag 3 september 2023 - 07:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon