menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Iemand Zonnebaars?

Ga naar meest recente reactie

Walterius

Walterius

Een Zonnebaars zou ideaal zijn voor mijn vijver, houdt de muggelarven weg en is niet te vangen door de reiger.
Wie heeft deze nog en wil ze kwijt…of misschien een andere kleinblijvende baars?



Vijvers & Vissen

zondag 23 april 2023 - 14:06
leerling

Leerling

Zonnebaars staat sedert augustus 2016 op de Europese lijst van invasieve exoten.

Sinds 15 augustus 2019 is het in alle landen van de Europese unie verboden om deze soort te importeren, te houden, te kweken, te vervoeren, te verhandelen, te gebruiken, uit te wisselen, of in het wild los te laten.

Als overgangsmaatregel mogen eigenaars dieren die niet worden gehouden voor commerciële doeleinden, die dieren houden tot de natuurlijke dood ervan, op voorwaarde dat de dieren in een gesloten omgeving worden gehouden, en dat de eigenaar alle passende maatregelen neemt om voortplanting of ontsnapping onmogelijk te maken. Het is uitdrukkelijk verboden de dieren in de natuur vrij te laten.

https://www.ecopedia.be/dieren/zonnebaars
en
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32014R1143
zondag 23 april 2023 - 14:42
leerling

Leerling

'k Heb hier wel muggenlarven in een van de regentonnen als ik die vergeet af te dekken, maar niet in de minivijvertjes.

In de zomer zie ik hier verschillende soorten libellen op de hogere vijverplanten zitten. Hun larven eten muggenlarven.
Ook de padden helpen waarschijnlijk mee.
zondag 23 april 2023 - 15:10
Polplastron

Polplastron

In mijn vijver zit geen enkele vis en vind ik geen muggenlarven terug: binnen de kortste keren zit er voldoende leven in dat dezelfde functie gaat uitoefenen als die vis die jij wil: bootsmannetjes, geelgerande en andere watertorren en in mijn geval ook drie soorten salamanders.
vrijdag 5 mei 2023 - 18:01
Bart VdB

Bart VdB

Wij hebben sinds 2005 in onze zwemvijver telkens 1 zonnebaars. De zonnebaars is een nuttige vis maar je mag er ook maar 1 van hebben. Als je meerdere zonnebaarzen hebt, loop het risico dat ze gaan kweken. Ze planten zich snel voort. Als dan blijkt dat ze onvoldoende voedsel vinden, dan gaan ze je kleine vissen aanzien als noodoplossing. Onze eerste zonnebaars was na een paar jaren verdwenen. De vis nam wormen aan uit mijn hand. We hebben dan meer dan 1 jaar gewacht voordat we een nieuwe kochten. We moesten zeker zijn dat de vis er niet meer was. Ons tweede exemplaar is schuchterder en laat zich weinig zien. Jammer dat deze mooie vis nu verboden is, ook in alleenstaande vijvers zoals de onze.
vrijdag 29 september 2023 - 11:51
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Bart VdB
Zoals je zelf aangeeft planten zonnebaarzen zich snel voort.
Als er te veel vis zit in een tuinvijver, krijgen mensen het niet over hun hart om die op een zo humaan mogelijke wijze te doden en worden de vissen dan al te dikwijls maar gedumpt in de natuur. Dat die dieren daar enorme schade kunnen aanrichten weten ze niet of zal hun worst wezen.

We wonen in een democratie die het samenleven zo goed en kwaad mogelijk probeert te regelen.
Op zoek moeten gaan naar een andere oplossing voor jouw vijverprobleem lijkt me een kleine toegeving.

PS Misschien kan je (best in een nieuw topic) beschrijven wat het probleem is dat jouw zonnebaars oploste. Aangezien een zonnebaars een exoot is, zijn er allicht andere manieren om inheemse problemen te bestrijden, anders konden vijvers nooit blijven bestaan.
zondag 1 oktober 2023 - 23:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon