menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zware pomp voor minivijver

Ga naar meest recente reactie

Mimo

Mimo

Ik zou zo'n vijvertje willen aanleggen. Als reservoir heb ik een voorgevormde vijver van 500 liter gekocht.
Nu heb ik geen idee wat voor pomp ik nodig heb voor de waterval. Eigenlijk wil ik er ook nog een fonteintje bij
Ik vermoed dat de pomp toch redelijk krachtig moet zijn om een mooie waterval te krijgen (en geen p*sstraaltje).
Suggesties voor een dergelijke pomp zijn zeer welkom.

Een bijkomend vraagje: kan de stroming die hierdoor onstaat te krachtig zijn voor de visjes die ik er in wil zetten?

Vijvers & Vissen

donderdag 14 juli 2022 - 23:29
leerling

Leerling

Tenzij je een dierenbeul wil worden, zet je geen visjes in een vijvertje van 500 liter...
vrijdag 15 juli 2022 - 00:04
Patrikc

Patrikc

Een standaard licht fonteinpompje is daarvoor geschikt.

Gezien de actualiteit is het volgens mij niet het moment om zulke vrij nutteloze energieverbruikers te installeren.
vrijdag 15 juli 2022 - 10:04
Marei

Marei

Nou zeg……..we mogen in de zomer toch nog wel genieten van een waterloopje d.m.v. een simpel vijverpompje met een minimaal wattage. Even de redelijkheid niet uit het oog verliezen, Patrik…….vissen zou ik ook achterwege laten in zo’n vijver, daar heeft Leerling gelijk in.
vrijdag 15 juli 2022 - 19:09
leerling

Leerling

Bij wijze van halfslachtige compromis, als een fonteinpomp volstaat, misschien eens kijken op https://tuinboel.nl/beste-koop/vijverpomp-op-zonne-energie/? En ja, dan valt het watervalletje stil als het donker is, maar zit je dan nog in je tuin?

't Is uiteraard een kwestie van smaak, maar op zo'n kleine oppervlakte zowel een fonteintje als een watervalletje maken lijkt me een overkill.

We hebben hier een stel minivijvertjes (kleiner dan jouw 500l). Met deze warme dagen daalt het waterniveau dagelijks met zo'n 2 tot 3 cm. Watervalletjes en fonteintjes gaan voor nog meer verlies zorgen.

Wat ik vooral leuk vind aan onze minivijvertjes (zonder pompen of fonteintjes) is dat die veel dieren aantrekken: libellen, wespen, bijen, vlinders, padden, watertorren, poelslakken, vogels, egels, katten ...
Op het wegwieden van algen na, is het zorgeloos genieten. Zelfs een langere vakantie weg van huis hoeft geen probleem te zijn.
zaterdag 16 juli 2022 - 00:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon