menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver

Ga naar meest recente reactie

Bien81

Bien81

Goedemiddag,

Wij hebben sinds een paar maanden een vijver met een 3 in 1 pomp en alles er op en er aan.
Alleen nu willen de planten niet groeien en hebben wij heel veel draadalg er in.
We zijn al bezig geweest met co2 tabletten en gh/kh plus, maar niks werkt. Weet iemand hier wat wij nog meer kunnen doen?

Groetjes Sabine
zondag 10 juli 2022 - 11:19
Polplastron

Polplastron

Wat bedoel je precies met "de planten willen niet groeien"?
Een vijver van een paar maanden heeft meestal nog wat "kinderziektes": het duurt soms even eer planten goed aanslaan, maar meestal komt dat wel goed. Draadalgen kan je in tussentijd gewoon manueel verwijderen (eventueel met behulp van een zacht plastic harkje of zo). Overigens blijven draadalgen altijd enigszins aanwezig in de vijver; je zal ze dus altijd manueel moeten blijven verwijderen net zoals dat je onkruid verwijdert in je tuin.

Maar zoals eerder opgemerkt: wat bedoel je met die planten die niet groeien want misschien is er een heel ander probleem gaande...
maandag 11 juli 2022 - 10:15
Bien81

Bien81

We hebben meerdere zuurstofplantjes gekocht en andere planten, maar alles gaat dood of wordt bruinig van kleur
maandag 11 juli 2022 - 22:40
Polplastron

Polplastron

Dus ook de moerasplanten worden bruin? Dat is vreemd... Stonden ze in een tuincentrum binnen toen je ze kocht want dan zou het kunnen dat de bladeren niet gewend waren aan direct zonlicht en dat ze dus "verbrand" zijn; dat herstelt zich echter meestal wel.
Bij de zuurstofplanten zou dit probleem niet meteen mogen voorkomen. Welke planten heb je precies?
Kan je misschien ook eens een foto bijvoegen van de situatie?
maandag 11 juli 2022 - 22:53
Bien81

Bien81

Dat zou misschien kunnen, de ochtend zon staat wel op de vijver. Ik zal morgenochtend even een foto maken.
maandag 11 juli 2022 - 22:59
leerling

Leerling

Ook niet dol op draadalg (in minivijvertjes, zonder pomp of wat dan ook).

Draadalg begint al te groeien wanneer andere vijverplanten het daar nog te koud voor vinden. Het heeft dus elk voorjaar een voorsprong.
Zoals Polplastron ook al aangaf, is wieden dan het enige wat je kan doen als je - zoals ik - geen chemische spullen wil gebruiken.

De hoeveelheid alg die ik uit die minivijvertjes haal is te overzien. Ik kijk die dan ook na voor ik ze op de composthoop gooi, want dikwijls zitten er kleine slakjes in die draadalg eten. Die wil ik niet kwijt.

Fijnbladige vijverplanten heb ik opgegeven. Die verstikten hier gewoon.

Draadalg zelf is niet dol op schaduw. Een van de minivijvertjes vangt meer zon en daar was het probleem het grootst.

Vorig jaar heb ik van iemand winterknoppen gekregen van Hydrocharis morsus-ranae (kikkerbeet). Draadalg was in het begin van het jaar weer een probleem, maar nu de kikkerbeet een flink deel van het oppervlakte bedekt is het beduidend minder.

Als je een grotere en/of diepere vijver hebt, kan je bv. waterlelies gebruiken. Wel opletten dat je het oppervlak van de vijver niet helemaal laat dichtgroeien: andere planten die onder water groeien en micro-organismes die jouw vijver helpen schoonhouden hebben ook licht nodig.

Je schrijft dat je je vijver "een paar maanden" hebt. Wat was de temperatuur van het water toen je er de planten in zette?

Vijverplanten die te koop worden aangeboden hebben mogelijk in idealere omgevingen gestaan.
Vergelijk het met een tuinplant die opgegroeid is in gefilterd licht met de perfecte dosis water en voedingsstoffen en dan plots uitgeplant wordt in volle zon in gewone tuingrond.

Als je vijverplanten niet groeien, maar ook niet afsterven, geef ze dan nog een jaartje de kans om te bekomen van de schok.
Mocht je nog meer vijverplanten willen kopen, wacht dan minstens tot mei, zodat alvast het verschil in temperatuur van het water geen probleem is.
dinsdag 12 juli 2022 - 00:02
Bien81

Bien81

Ik hoop dat het te zien is door de lichtinval

Vijvers & Vissen

dinsdag 12 juli 2022 - 07:37
Bien81

Bien81

Nog eentje

Vijvers & Vissen

dinsdag 12 juli 2022 - 07:37
Bien81

Bien81

@ Leerling: planten komen bij ranzijn en intratuin vandaan. Ik zat inderdaad ook al aan waterlelies te denken. Welke planten zijn nog meer goed? Want de planten die ik nu heb die zijn nu al aan vervanging toe. Dus een jaartje de tijd geven heeft voor deze planten geen nut, want dat redden ze niet eens haha.
dinsdag 12 juli 2022 - 07:40
Polplastron

Polplastron

In zo'n klein bakje zou ik geen waterlelies zetten; deze worden meestal te groot. Denk echter bijvoorbeeld wel aan watergentiaan (Nymphoides peltata): deze lijkt qua blad op een mini-waterlelietje en heeft leuke en bijzondere gele bloemetjes.
dinsdag 12 juli 2022 - 08:20
Bien81

Bien81

Dank je wel! Dan ga ik daar even opzoek naar.
dinsdag 12 juli 2022 - 10:09
leerling

Leerling

Als de nieuwe planten uit een binnenruimte komen, zet ze dan eerst een paar dagen buiten in de schaduw. (Dan krijgen ze al veel meer licht dan ze gewend waren.) Daarna geleidelijk aan aan meer zon laten wennen. Al helemaal met het weer dat ze deze dagen verwachten.)
dinsdag 12 juli 2022 - 11:19
Bien81

Bien81

Bedankt voor jullie adviezen en tips! Ik ga er mee aan de slag. Hopelijk helpt het
dinsdag 12 juli 2022 - 15:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon