menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijverfilter

Jo L

Jo L

Beste,

Met de aankoop van het huis eind vorig jaar kwam er in de tuin een vijver mee... De vijver, net zoals de gehele tuin, was in een niet verzorgde staat. De tuin is inmiddels gedeeltelijk onder handen genomen. De vijver heeft waterplanten en 16 vissen (voor zover ik ze allemaal kan tellen) , karperachtigen, geen koi.

De vijver meet 7,5m lang op 1 m breed en is gemiddeld 75cm diep. (aflopend: van 90cm naar 50 cm waarbij het meest ondiepe stuk slechts beperkt is). Op de bodem ligt een substraat laag en heel veel slib van bladafval dat de agelopen jaren in de vijver is gevallen. Buiten de vijverpomp ligt er geen extra verluchting in het water. De vissen stellen het goed en vertonen op het eerste zicht geen ziektes/mankementen. Volgens de buren is er jaren niets gebeurd aan de vijver buiten de vissen eten te geven natuurlijk. De vijver heeft veel last van draadalgen en waarschijnlijk zwevende algen. De draadalgen haal ik er zoveel mogelijk uit natuurlijk.

Afgelopen weekend heeft de vijverpomp (natte opstelling) het begeven. Wellicht doordat de elektriciteit was uitgevallen en de pomp zodanig verstopt zit. Maar ik krijg er in ieder geval geen leven meer in. (ik vermoed ook een zeer oud toestel)

Kunnen jullie me advies geven welke pomp/filter ik het best kan aanschaffen? Er zijn namelijk verschillende soorten en opties. Zelf had ik gedacht aan Oase Filtral UVC 9000. Maar ik ben helemaal niet zeker of dit een geschikte oplossing is . Zal ik ook ineens extra beluchting voorzien?

alvast bedankt voor jullie tips & advies voor een vijver newbie...

groetjes,
Jo
maandag 9 mei 2022 - 08:34
Boerke

Boerke

Heb je al geprobeerd om deze pomp uit te kuisen? Normaal gaat de behuizing rond de pomp er goed af,als er natuurlijk 1 is. Ook verwijder ik de waterdarmen van de pomp want soms hangen er draadalg rond de rotor. Ik heb een oase-pomp en ben er heel tevreden van. Wij hebben wel een vijver+moerasvijver. Samen goed voor een 9000 l water. Ik geloof dat er bij de pompen vermeld staat voor welk debiet en volume(?) Ze geschikt zijn. Ook de oppomphoogte in het oog houden.de pomp ligt bij ons een meter diep maar boven water gaat het nog bijna een meter omhoog. Via filter en moerasvijver komt het water terug . Ook altijd zien,maar dat weet je wel,dat uw pomp in het verste punt ligt t.o.v. waar uw water terug in de vijver komt. Zo heb je altijd bewegend water in je vijver en dit voorkomt al een beetje algen. Ik hoop dat ik je hiermee al ietsje geholpen heb.
maandag 9 mei 2022 - 13:26
Jo L

Jo L

hi,

Dank je voor je feedback.

De fonteinpomp zit onderaan natuurlijk in de vijver (natte opstelling) en het fontein spuitstuk zit in een hele zware steen die net boven de waterlijn steekt. Ik heb gisteren getracht om de steen eruit te halen maar zonder succes... veel te zwaar om alleen uit het water te tillen.

Ik zal voorlopig extra beluchting voorzien in de vijver; Ik zou niet willen dat de vissen in zuurstofnood komen, zeker met het warme weer dat ze deze week voorzien. Alsook zal de beluchting toch een klein beetje waterciruculatie geven. Ik plan dan om de vijver te kuisen om zodoende aan de fonteinpomp te geraken en te bekijken wat het probleem zou zijn.

Ik verwacht dat dit een "simpele" fonteinpomp is zonder enige filterfunctie. Is het aangeraden om een filterfunctie voor de vijver te voorzien? Indien zo, welke type filter zou ik best gebruiken? (all-in-one vb. Filtra UVC 9000, of een drukfilter, meerkamerfilter...)
Indien ik nadien de fonteinpomp nog aan de praat krijg, kan ik hem houden als backup. (?)

groetjes,
Jo
dinsdag 10 mei 2022 - 09:21
vijverpomp

Vijverpomp

Tip: Defecte vijverpomp reactie. ik heb al meerdere vijverpompen gekocht van het merk Oase gekocht (nu Filtral UVC 9000) , een dure business kan ik je vertellen van al gauw 250 Euro. De vijverpomp maak ik regelmatig schoon, zo een 6x per jaar. De filters vervang ik niet, gewoon goed uitspoelen. Na een keer schoonmaken werd het water niet meer rond gepompt...... en natuurlijk is dat net nadat de garantietermijn is verlopen van een jaar. Vervolgens ging ik uren op internet - ook op de website van Oase - op zoek wat het probleem dan is. Daar kwam ik helaas niet verder mee, ik ging dus maar weer een nieuwe vijverpomp aanschaffen. Daarnaast kocht ik toch ook maar een nieuwe rotor via AE (na opmeten van lengte, breedte, grootte van de magneet e.d.). De nieuwe rotor plaatste ik in de oude vijverpomp en de vijverpomp pomt het water weer rond, doet het weer! De rotor kun je overigens ook gewoon bestellen bij de meeste vijvershops voor ca 20 Euro excl verzendkosten.
vrijdag 7 juli 2023 - 16:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon